23948sdkhjf

Det skal glide bedre under Limfjorden

Trafikanter på Nordjyske Motorvej ved Aalborg vil fremover få en hjælpende hånd til at komme nemmere og mere sikkert igennem den daglige trængsel.

Trafikanter på Nordjyske Motorvej ved Aalborg vil fremover få en hjælpende hånd til at komme nemmere og mere sikkert igennem den daglige trængsel.



Vejdirektoratet er i fuld gang med at montere nye variable hastigheds- og informationstavler ved Limfjordstunnelen i forbindelse med, at ITS-systemet bliver opgraderet og udvidet. Formålet er, at de variable tavler skal få trafikken til at glide bedre på den tæt trafikerede strækning.

De nye tavler vil fortælle bilisterne om uheld, rejsetid og advare om kø på strækningen samt gøre det muligt at ændre på den tilladte hastighed for at skabe et bedre flow i trafikken.

- Med bedre og mere opdateret information om trafikken håber vi på færre uheld, og at bilisterne holder mindre tid i kø i myldretiden. Samtidig får bilisterne en bedre oplevelse af rejsen, fordi der er mere flow i trafikken, forklarer Lene Mårtensson, leder af ITS-afdelingen i Vejdirektoratet.

Hver dag kører ca. 56.000 bilister på strækningen mellem Aalborg og Nørresundby, hvilket gør det til en af de mest trafikerede strækninger i Jylland.

Som det første er entreprenørerne gået i gang med at udskifte de eksisterende variable hastighedstavler med nyere modeller. De udskiftede tavler vil virke med det samme, så trafikanterne bliver oplyst om hastighedsændringer på rejsen på samme lokaliteter som i dag.

Kridtsvinget

I løbet af marts går arbejdet med at sætte forskellige variable tavler op i Kridtsvinget, der skal sikre bedre information til trafikanterne samt sikre en mere glidende sammenfletning af trafikken i myldretiden.

- Alle, der dagligt kører på motorvejen, ved, at Kridtsvinget og motorvejens mange til- og fra-kørsler samt vognbaneskift tæt på tunnelens ender skaber en flaskehals, der i dag giver mange kødannelser i myldretiden, og gør det svært for bilisterne at komme ordentligt frem, siger Lene Mårtensson.

I april vil trafikanterne også opleve, at der bliver sat portaler op nord og syd for tunnelen, hvor der skal hænge nye variable informationstavler, der bl.a. vil advare om kø og vise rejsetider.

Alle de nye variable informationstavler vil dog først blive tændt, når hele det nye og udvidede system er klar til drift.

Fakta om det nye system

De variable tavler ved Limfjordstunnelen er et af de nye skud på stammen i de Intelligente Transport Systemer (ITS), som Vejdirektoratet har sat op flere steder i landet.

Det nye ITS-system måler trafikken 44 steder ved hjælp af spoler i vejbanen. Informationerne går videre til 12 variable informationstavler, 70 variable hastighedstavler og syv køtavler, der skal guide de rejsende gennem strækningen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.625