Lukning af kombiruten vækker bekymring
Transportorganisationer kontakter transportministeren i forbindelse med Mols-Liniens beslutning om at lukke kombifærgeruten mellem Århus og Kalundborg.
Det er ikke kun i Kalundborg, at udsigten til lukning af Mols-Liniens kombirute – der reelt er det eneste alternativ til Storebæltsbroen, når det gælder godstransport mellem Jylland og Sjælland – vækker bekymring.
Dansk Erhverv, Danske Speditører og DTL er bekymrede over konsekvenserne af Mols-Liniens beslutning om at lukke kombiruten Aarhus-Kalundborg, og derfor har de tre transportorganisationer skrevet et fælles brev til transportminister Hans Christian Schmidt. - Det er altid en virksomheds ret at lukke en rute. Men vi er bekymrede over konsekvenserne for bl.a. miljøet, trængslen og køre- hviletiden, hvis ruten nedlægges. Derfor vil vi gerne drøfte sagen med ministeren, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo.
I brevet påpeger organisationerne, at en lukning vil betyde helt nye kørselsmønstre med store konsekvenser for såvel samfundet som transporterhvervet med mange tusinde ekstra lastbiler på de i forvejen belastede motorveje på strækningen mellem Sjælland over Fyn til Midt- Øst- og Nordjylland.
Spådommen om mange flere kørte lastbilkilometer på den i forvejen stærkt trafikerede motorvej mellem Århus og København, deles i Frie Danske Lastbilvognmænd. Her skriver Preben Skjøth i en kommentar:
- En lukning vil betyde en ekstra forurening, når over 200.000 lastvognstog, som årligt anvender Mols-Linien, skal gennem Jylland og over Storebælt.
Han mener, at det først og fremmest er de små hjælpevognmænd, der kommer i klemme ved en lukning af færgeruten, fordi de vil få svært ved at finde økonomiske alternativer, end de store aktører på markedet.