23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lukning af kombiruten vækker bekymring

Transportorganisationer kontakter transportministeren i forbindelse med Mols-Liniens beslutning om at lukke kombifærgeruten mellem Århus og Kalundborg.

Transportorganisationer kontakter transportministeren i forbindelse med Mols-Liniens beslutning om at lukke kombifærgeruten mellem Århus og Kalundborg.

Det er ikke kun i Kalundborg, at udsigten til lukning af Mols-Liniens kombirute – der reelt er det eneste alternativ til Storebæltsbroen, når det gælder godstransport mellem Jylland og Sjælland – vækker bekymring.

Dansk Erhverv, Danske Speditører og DTL er bekymrede over konsekvenserne af Mols-Liniens beslutning om at lukke kombiruten Aarhus-Kalundborg, og derfor har de tre transportorganisationer skrevet et fælles brev til transportminister Hans Christian Schmidt. - Det er altid en virksomheds ret at lukke en rute. Men vi er bekymrede over konsekvenserne for bl.a. miljøet, trængslen og køre- hviletiden, hvis ruten nedlægges. Derfor vil vi gerne drøfte sagen med ministeren, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo.

I brevet påpeger organisationerne, at en lukning vil betyde helt nye kørselsmønstre med store konsekvenser for såvel samfundet som transporterhvervet med mange tusinde ekstra lastbiler på de i forvejen belastede motorveje på strækningen mellem Sjælland over Fyn til Midt- Øst- og Nordjylland.

Spådommen om mange flere kørte lastbilkilometer på den i forvejen stærkt trafikerede motorvej mellem Århus og København, deles i Frie Danske Lastbilvognmænd. Her skriver Preben Skjøth i en kommentar:

- En lukning vil betyde en ekstra forurening, når over 200.000 lastvognstog, som årligt anvender Mols-Linien, skal gennem Jylland og over Storebælt.

Han mener, at det først og fremmest er de små hjælpevognmænd, der kommer i klemme ved en lukning af færgeruten, fordi de vil få svært ved at finde økonomiske alternativer, end de store aktører på markedet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062