Flere danske skibe under fremmed flag
En stigende andel af den danske handelsflåde sejler under udenlandsk flag.
Over de sidste 5-6 år har danske rederier i stigende grad valgt udenlandsk flag, når de skal indregistrere ny tonnage. Det betyder, at størsteparten af danske rederiers tonnage i dag sejler under udenlandsk flag.
Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten, der har opgjort danske rederiers valg af flagstater.
Det hører med til historien, at danske rederiers flåde er vokset kraftigt i de seneste 10 år – både under dansk og fremmed flag.
Hvor der sejlede 7,5 millioner bruttoton under dansk flag i 2005, så sejler der i dag en samlet bruttotonnage under dansk flag på 11,7 millioner tons. Væksten er dog løbet endnu stærkere under fremmed flag, hvor danske rederiers bruttotonnage er øget fra 6,5 mio. til 16 millioner i 2011.
I Danmarks Rederiforening afviser vicedirektør Jan Fritz Hansen, at der er tale om en egentlig udflagning.
- Investeringerne og aktiviteterne i udlandet er steget kraftigere end i Danmark under branchens guldalder. Meget af væksten er kommet fra Fjernøsten, og man har ønsket at placere kontrakterne tættere på kunden, siger vicedirektøren til JP.
Dannebrog stadig populærtHos A.P. Møller-Mærsk fremhæves det faktum, at handelsflåden under dansk flag er steget kraftigt, selv om den danske handelsflåde under udenlandsk flag er steget hurtigere.
Rederiet påpeger, at Dannebrog stadig er det mest populære flag, da omkring 40 procent af A.P. Møller-Mærsk flåde er indregistreret i DIS.