Katastrofen i Japan giver knæk i forsyningskæden
Transport Intelligence: Selv om de store japanske havne ser ud til at være sluppet for alvorlige skader, så vil jordskælvs- og tsunamikatastrofen give problemer for den internationale handel.
Selv om der fortsat hersker stor usikkerhed om katastrofens omfang og konsekvenser, så ser det ud til at Japans to vigtigste lufthaven Narita og Haneda begge er sluppet for alvorlige skader og de har begge kunnet genoptage flyvningerne.
Thomas Cullen fra britiske Transport Intelligence citerer flere store terminaloperatører – herunder APM Terminals for – at de store japanske havne som Yokohama og Osaka også er sluppet fra jordskælvet og den efterfølgende tsunami uden alvorlige skader. Men lagerne og den bagvedliggende infrastruktur i land kan være beskadiget.
Samtidig skriver Cullen, at der er spekulation om, at den voldsomme flodbølge fået mange skibe til at gå på grund ved sejlrenderne ind til mange japanske havne.
BilindustrienTransport Intelligence vurderer, at eksporten af biler fra den japanske bilindustri kan blive reduceret markant. Toyota har meddelt, at selskabet suspenderer al produktion i Japan. Andre bilproducenter har fulgt trop med midlertidige produktionsstop.
Cullen vurderer dog, at det japanske produktionsstop kun i begrænset omfang kommer til at påvirke produktionen af biler i resten af verden, da eksporten af bildele fra Japan kun udgør en beskeden andel her.
ElektronikTransport Intelligence ser langt større sårbarhed i den globale elektronikindustri, der er langt mere afhængig af den japanske production af elektronikkomponenter. Det gælder også den omfattende slutproduktion, der finder sted i Kina.
Japans omfattende kemiske industri – hvor en betydelig andel er placeret tæt på kysten – skal også være ramt af jordskælvet.
Thomas Cullen vurderer, at den langsigtede effekt i den globale logistiksektor kan blive en økonomisk øretæve til rederierne og luftfragtsektoren, der kommer til at lide under den lavere volumen.