Forslag til en forbedring af godskørselsloven
Under Sydøstjyllands Vognmandsforenings (SØV) generalforsamling i lørdags fortalte formand Per Rasmussen i sin beretning, at foreningen også har afleveret forslag til forbedring af godskørselsloven, som i løbet af året står over for en revision.
- Vi har fra SØV’s side prøvet at påvirke den nye godskørselslov med en lang række punkter: godskørselstilladelser bør bære indregistreringsnummeret på det køretøj, tilladelsen omfatter for at forhindre misbrug, hvor virksomheden opererer med flere køretøjer end den har tilladelse til. Hvis tilladelseshaver erklæres konkurs skal nummerplader på tilladelsespligtige køretøjer straks inddrages, sagde Per Rasmussen – der i øvrigt blev genvalgt på generalforsamlingen.
SØV’s ønskeliste rummer desuden anbefaling af, at der indføres en systematisk kontrol af pligten til at aflønne chaufføren iht. en gyldig overenskomst, al kontrol af regler iht. Godskørselsloven og køre- hviletidsreglerne skal varetages af Trafikstyrelsen, i forbindelse med overgang til 10-årige tilladelsesperiode skal der sikres hyppigere stikprøvekontroller af egenkapitalkravene, og alle køretøjer, der benyttes under denne lovgivning, skal være genstand for et årligt teknisk syn.
Endelig har SØV også et forslag med til at få strammet op omkring transport med traktorer og landbrugsvogne. Traktorer, der benyttes til transport af gods for fremmed regning, skal omfattes af godstransportloven.
Der blev lyttet til DTLFra organisationsside har DTL reageret på det oprindelige lovforslag, som blev sendt i høring lige før jul og forventes vedtaget i denne folketingssamling. Oprindeligt omfattede lovforsalget en nedsættelse af kapitalkravene for at kunne etablere egen vognmandforretning og fjernelse af uddannelseskravet.
- Det synes vi sådan set er den forkerte vej at gå. Alene det, hvis du skal være vognmand og du ikke har beskæftiget dig med erhvervet før, så er det vigtigt at blive ordentlig sat ind i f.eks. køre- og hviletidsbestemmelserne, hvordan rammebetingelserne er for erhvervet og modtage informationer om hvordan mulighederne er for at kunne drive forretning inden for området, sagde DTLs adm. direktør Erik Østergaard, da han deltog i SØV’s generalforsamling lørdag.
- Det er afgørende at man holder fast i at der skal være et vist kapitalkrav, som kan være med til at beskytte mod en for stor tilgang til og afgang fra erhvervet, som kan skabe turbulens, samt mod konkurser, sagde Østergaard.
Han roste transportminister Hans Chr. Schmidt, fordi han have lyttet til branchen og trukket forslagene om en sænkning af kapitalkravet og bortfald af uddannelseskravet tilbage.
- Til efteråret kommer der en gennemgribende revision af godskørselsloven, hvor det vi har særlig fokus på er, hvad der skal være i loven ud over EU's minimumskrav på området. Der er fokus på forhold som ændring af vægtgrænsen i nedadgående retning fra 3,5 ton til måske 2,8 ton totalvægt for at køretøjet skal være omfattet af godstransportloven, eventuel regulering af området med traktorer, der anvendes til godstransport, samt en lang række forhold, hvor der også indgår elementer som stråmandsvirksomhed og konkursrytteri. Hele forarbejdet er startet op, men det bliver dog først efter sommerferien, at arbejdet for alvor kommer til at køre, fortalte Erik Østergaard.