23948sdkhjf

FDL: Lav fart er skønmaleri

Nedsættelse af fart for at spare brændstof kan ikke lade sig gøre i store dele af branchen, mener Frie Danske Lastbilvognmænd.

Nedsættelse af fart for at spare brændstof kan ikke lade sig gøre i store dele af branchen, mener Frie Danske Lastbilvognmænd.



- Det lyder både smukt og naturligt, men det er noget af et skønmaleri, som Jyllands-Posten i stort opsatte artikler i dag præsenterer sine læsere for. Bladet citerer bl.a. Arla og Mærsk for dels at spare penge og få gladere chauffører ved at sætte farten ned. Det er da muligt, det kan lade sig gøre hos Arla og i nogen grad også Mærsk, men tingene stiller sig altså noget anderledes, når det drejer sig om den såkaldt frie konkurrence, hvor hårdt trængte danske vognmænd med biler på danske plader, skal konkurrere med mere eller mindre forhutlede udlændingene, som reelt kun koster en brøkdel af, hvad tilsvarende dansk arbejdskraft koster, skriver FDL i en kommentar.

FDL peger på, at med de meget stramme tider for transporterne, som de helt store kørsels-rekvirenter og speditører tilrettelægger, ”er der vist næppe hverken tid eller råd til at sætte farten ned. Det ved enhver med blot minimalt kendskab til transport.”

- Så her mangler Jyllands-Posten helt klart et meget væsentligt element i debatten, og i hvert fald en årsag til, at der ikke køres langsommere. Det lyder såre let, når Arlas transportchef anbefaler andre at sætte farten ned og få mere ro på. For sandheden er jo den, at det ikke kan lade sig gøre, hvis de mange hjælpevognmænd skal opfylde de tidsmæssige krav for en transport fra afsender til bestemmelsessted, påpeger FDL.

- Der er naturligvis vigtig viden at hente i kurser i økonomi-kørsel, men erfaringerne viser jo også, at de chauffører, som arbejder ude i den fri konkurrence, ret så hurtigt falder tilbage til det gamle køremønster. Primært fordi der ikke er hverken eller tid råd til at slække på farten, skriver FDL, der spørger om medierne ikke tør eller vil se tingene i deres rette perspektiv.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141