23948sdkhjf

EU får kritiske spørgsmål fra Danmark

EU-Kommissionen har fra beskæftigelsesminister Inger Støjberg samt medlem af Europa-Parlamentet, Bendt Bendtsen, fået hhv. kritiske bemærkninger og kritiske spørgsmål tilsendt om de omstridte regler for selvkørende vognmænds arbejdstidsregler.

EU-Kommissionen har fra beskæftigelsesminister Inger Støjberg samt medlem af Europa-Parlamentet, Bendt Bendtsen, fået hhv. kritiske bemærkninger og kritiske spørgsmål tilsendt om de omstridte regler for selvkørende vognmænds arbejdstidsregler.



Reglerne blev vedtaget af et rødt flertal i Parlamentet i juni sidste år og er banebrydende inden for EU ved for første gang at diktere arbejdstiden for en selvstændig. Reglerne betyder, at selvkørerne vil blive reguleret, så de maksimalt må arbejde 48 timer om ugen, ligesom det skal indberettes, hvor meget tid de bruger på f.eks. kontorarbejde og kørsel om ugen.

Det er ifølge DTL rent dyneløfteri og bureaukrati, der ikke gavner noget som helst.

- Særligt de små vognmænd føler, at de rammes. En sønderjysk DTL-vognmand har sagt, at det føles, som om samfundet vil af med de små vognmænd, fordi det praktisk taget bliver umuligt at drive en vognmandsvirksomhed inden for direktivets regler som mindre vognmænd, der i praksis har meget lange arbejdsuger for at kunne leve af sin virksomhed. Så selv om direktivet nu er vedtaget, arbejder DTL videre på at få gjort det så enkelt som muligt for de mindre vognmænd at kunne drive forretning alligevel, siger DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.

Herudover har Bendt Bendtsen netop sendt kritiske spørgsmål til Kommissionen i sagen. Han spørger bl.a., hvordan kommissionen vil indføre et direktiv, der er umuligt at implementere, og hvor de selvkørende vognmænds retssikkerhed er truet.

Vanskeligt at implementere

Og beskæftigelsesminister Inger Støjberg har i oktober 2010 skrevet til Kommissionen og gjort opmærksom på, ”at der er visse vanskeligheder i relation til implementering af direktivet, herunder håndhævelse af direktivet over for selvstændige chauffører.”

- Der er for tiden røre i mange lande over disse overflødige bestemmelser, som lægger en voldsom ekstra administrativ byrde over på de selvkørende vognmænd og som gør livet som selvkørende vognmand unødigt besværligt. Vi følger fortsat sagen tæt og arbejder på en mindelig løsning for de selvkørende vognmænd, siger Søren Hyldstrup Larsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078