Lavere hastighed betaler sig
Maersk Line og Arla har sparet millioner på at sænke hastigheden.
Maersk Line har sænket farten på sine skibe og sparede alene på den konto sidste år 1,6 milliarder kroner på slow steaming. Arla Foods har fået sine lastbiler til at køre 80 km/t i stedet for 90 og sparer 5 procent af brændstoffet. Og med virkning fra i mandags sænkede Spanien hastigheden på motorvejene fra 120 til 110 km/t for at spare op til 15 procent af energien, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Hvis vi danskere sænker farten på motorvejene fra 130 til 110 km/t, vil brændstofforbruget falde med næsten 20 procent, oplyser bilejernes organisation, FDM.
- Spanien gør det helt rigtige, og vi burde gøre det samme. Det ville virkelig være noget, der battede både over for klimaet og energiforbruget, siger Martin Lidegaard, formand for tænketanken Concito. Farten på motorvejene er et oplagt sted at sætte ind. Hvis man sænkede farten fra 130 til 110 km/t., ville det gavne miljøet, økonomien og trafiksikkerheden. Men de danske politikere forsøger i stedet at tækkes vælgerne ved at tale om højere fart.
KursusHos Arla Foods har selskabets knap 1000 chauffører været på kursus for at lære at køre langsommere. Transportchef Peter Sørensen anbefaler andre at gå samme vej:
- Vi sparer penge og bruger 5 procent mindre brændstof, ligesom vi både har fået en bedre trafikkultur, og chaufførerne har fået mere overskud, siger han.
Hos Maersk Line er klima- og miljøchef Jacob Sterling ikke i tvivl om, at det har været en rigtig god forretning at sænke farten.
Selv når vi indregner længere sejltid og brug af flere skibe, har det været en rigtig god forretning, siger han til Jyllands-Posten.
Fart med fornuftVenstre har dog ingen planer om at sænke fartgrænsen på motorveje fra 130 til 110 km/t. Det siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen i en kommentar:
- Med de 130 har vi fundet den helt rigtige balance mellem på den ene side hensynet til fremdrift og
mobilitet, og på den anden side hensynet til trafiksikkerhed og miljø. Det er naturligvis fint, hvis bilister af egen fri vilje sænker farten i højre vejbane for at spare brændstof. Men fri os fra
trafikformynderi fra statens side, siger Lorentzen.