Selvkørende pizza-køleskab
Color Line i Hirtshals satte leverandører på spændende opgave.
Rederiet har fået to treakslede selvkørende, radiostyrede påhængsvogne opbygget med power-pack, kølekasse samt kølemaskine og med tvangsstyring af både 1. og 3. aksel. Påhængsvognene skal anvendes til transport og opbevaring af pizzaer til Danmarks største pizzarestaurant med plads til mere end 450 spisende gæster - restauranten befinder sig ombord på Color Lines hurtigfærge mellem Hirtshals og Kristiansand.
I september kastede Color Line bolden i luften: Vi skal bruge to selvkørende kølekasser, som skal være 6 meter lange og have en total højde på maksimal 2,65 m. De skal kunne vende rundt på mindre end 9 meter, og så skal de kunne løfte sig selv op i en gulvhøjde af 1,3 meter.
Som om det ikke var nok, så skulle de være på luftgummihjul, være luftaffjedrede og kølekassen skulle have en indvendig højde på minimum 1,8 meter. Den ene af vognene skulle desuden være klar til brug senest den 22. december sidste år.
DCT styredeColor Line overdrog projektledelsen til deres mangeårige samarbejdspartner Danish Container Supply (DCT) i Nørresundby. DCT fik hurtigt etableret et projektsamarbejde mellem Sawo, Krone, Norfrig Service og Brdr. Platz A/S.
Brdr. Platz udviklede det luftaffjedrede påhængsvognschassis med én fast og to styrende aksler samt to el-hydrauliske ”movere” til fremdrift af vognen. Sawo udviklede hele power-packen med hydraulikpumper, flowdeler, kompressor, batteristation og radiostyring af vognen.
Norfrig Service og Krone fremstillede kølekassen, som indvendig er beklædt med rustfrie plader fra gulv til loft. Kølekassen er monteret med diesel-elektrisk køleanlæg.
Køleskab, hænger og lagerDen færdige køle-påhængsvogn skal fungere som køleskab og pluklager for pizza-restauranten ombord på hurtigfærgen.
Påhængsvognen læsses med pizzaer på havnen i Hirtshals og trækkes derefter ned til og ombord på færgen af en til formålet indkøbt traktor. Her kobles påhængsvognen fra og den rangerer nu ved egen kraft på plads ved en rampe midt i skibet. Ved hjælp af de hydrauliske støtteben løftes hele påhængsvognen 700 mm indtil bundhøjden passer til rampen.
Påhængsvognen surres fast i denne position og fungerer nu som lager for pizzarestauranten på overfarten mellem Hirtshals og Kristianssand.
Når færgen atter er i havn i Hirtshals bytter de to påhængsvogne plads og en time efter ankomst sejler færgen atter mod Kristiansand
Færgen var i januar i Finland for at få monteret det ekstra dæk, hvor restauranten skal være. Det øger samtidig færgens kapacitet fra 1800 til 2300 passagerer.
1. februar 2011 blev færgen atter sat i rutefart - nu med den nye restaurant og de to selvkørende ”køleskabe”.