Fra 2013 skal biler og lastbiler betale maut på motorveje og landeveje.
Det kan godt være, at belgiske politikere ikke kan finde ud af at danne regering sammen – landet har været uden regering i syv måneder. Men én ting er de enige om: Fra 2013 skal biler og lastbiler betale maut for at køre på de belgiske veje.
For at forhindre, at bilisterne ændrer køremønster og flytter kørslen fra motorveje til hovedlandevejene – som det bl. a. er sket i Tyskland – kommer mauten til at omfatte såvel motor- som hovedlandeveje.
Der er endnu ikke sluppet detaljer ud om ordningen eller hvad det kommer til at koste. Der bliver muligvis tale om kamera-genkendelse af bilernes nummerplader. Udenlandske bilister kan registrere sig – og betale – via internettet. For biler bliver der tilsyneladende tale om et fast beløb, som f.eks. i Schweiz.
For lastbilerne bliver der derimod tale om en kilometer-afhængig maut.
Mange belgiere og udenlandske bilister har klaget over vejenes tilstand. Mauten skal sikre fremtidige investeringer i vejnettet, der af mange bliver brugt som transitland mellem Benelux og Frankrig.