23948sdkhjf

Stabil påhængsvogn til maskintransport

Fleksibilitet og fremtidssikring er nogle af nøgleordene for Månedens Køretøj, der løser opgaver for Bøje Kran og Maskintransport A/S.

Fleksibilitet og fremtidssikring er nogle af nøgleordene for Månedens Køretøj, der løser opgaver for Bøje Kran og Maskintransport A/S.



Af Finn Bjerremand

Et fleksibelt og meget brugervenligt påhængskøretøj, der samtidig er fremtidssikret langt ud i tiden. Sådan kan man roligt betegne den nye fireakslede udtrækspåhængsvogn, som vognmand Thomas Bøje i Horsens har fået leveret til sit firma Bøje Kran og Maskintransport A/S.

- Når vi rykker ud til en kunde på en opgave med flytning af et stort kolli, er det ikke ualmindeligt at der ofte medbringes en gaffeltruck, og den anvendes mange gange til at håndtere påhængsvognen, forklarer Thomas Bøje.

Når et stort kolli er løftet op i luften, kan gaffeltrucken stille og roligt skubbe påhængsvognen ind under det store kolli, der derefter kan sænkes ned på plads. Det betyder at der ikke skal anvendes så meget plads til selve læsningen. Denne løsning er ikke mulig med en sættevogn eller en kærreløsning.

Thomas Bøje er meget godt tilfreds med resultatet på den nye påhængsvogn, der er blevet til ved et samspil mellem flere leverandører. Thomas Bøje, der i forvejen har en fireakslet påhængsvogn med fuld presenningsopbygning, har købt meget af sit materiel ved Lastbilmægleren ApS i Børkop, og da han gerne vil have en ny fireakslet påhængsvogn var det helt naturligt for ham at konsultere ejeren af Lastbilmægleren, Carsten Lykke.

Efter at have hørt Thomas Bøjes ønsker til den nye påhængsvogn, der bl.a. skulle være lavtbygget, have udtræk, en stærk kølgrav og samtidig også skulle kunne køre som blokvogn med høj belastning, gav Carsten Lykke opgaven videre til Brdr. Platz A/S i Haderslev, der har stor kompetence på netop dette felt.

Direktør Jens Erik Platz valgte at anvende et chassis fra Skelhøje Vognfabrik, der ville kunne skræddersy chassiset efter de opstillede ønsker. Skelhøje Vognfabrik byggede derefter et fireakslet chassis i højstyrkestål med et udtræk på 3800 mm. Udtrækket aktiveres ved hjælp af en elektrisk/pneumatisk styret låsecylinder, som betjenes fra et håndtag i en værktøjskasse, så betjeningen er beskyttet mod vejsnavs, vinterføre etc.

Lav læssehøjde

Akselbestykningen består af fire 10 ton BPW-aksler, og med det stærke chassis når den tekniske belastning uden problemer op på 40 ton.

Påhængsvognen er indregistreret på 24 ton totalvægt, der er det højest mulige i dag. Efter den 1. juli 2011 kan en fireakslet påhængsvogn dog gå helt op til 30 ton, og dermed er der meget fremtidssikring i at have bygget påhængsvognen med fire aksler.

Akseltrykkene er dog begrænset af loadindexet på dækkene som med størrelsen 205/65 R 17.5 står til 7400 kg pr aksel ved 80 km/t.

Når påhængsvognen er udstyret med denne størrelse hjul, skyldes det ikke mindst ønsket om at have så lav en læssehøjde som muligt, og Thomas Bøje kører udelukkende med fireakslede krantrækkere på 32 ton tilladt totalvægt, hvorfor totalvægten sjældent vil kunne komme ret meget over 24 ton.

Stabil vogn

Påhængsvognen er også bygget som blokvogn, hvorved der under visse forhold kan køres med højere belastning. Med en bogie i hver ende med hver to aksler, har man også det absolut mest stabile påhængskøretøj man kan tænke sig.

Ud af vejen kører sådan en fireakslet påhængsvogn meget stabilt og sikkert. Akslerne, der er udstyret med tromlebremser, er ophængt med luftaffjedring, hvor der er hæve/sænkeventil på alle aksler, så højden let kan reguleres.

Bremsesystemet er et EBS/ABS anlæg og der er fjederbremser på både 3. og 4. aksel, så påhængsvognen ikke løber nogen steder hen i utide.

Ladlængden er 8100 m, hvortil kommer 3800 mm udtræk så ladet kan blive 11,9 meter. Højden på ladet er ca. 900 mm, hvilket er en fin højde til en påhængsvogn, som skal anvendes til transport af stort og tungt maskingods, som ofte også er højt.

Bredden er 2550 mm og bunden er lavet, så der er en forsænket kant hele vejen rundt uden på kantskinnen samt en integreret M36 møtrik i hvert hjørne. Det er lavet, så der hurtigt kan sættes en presenningsoverbygning på. Løsningen med M36 møtrikkerne er valgt for at en eventuel overbygning hurtigt skal kunne tages bort.

Kraftig kølgrav

Under bunden er der fire udtræksbjælker til begge sider, så bredt gods kan understøttes under transport hvilket ofte er et must ved transport af fritidshuse og pavilloner m.v.

Udtræksbjælkerne er konstrueret i TPS 50x50x5 med 500 mm udtræk, så godset kan understøttes i ca. 3,5 meters bredde.

I midten på påhængsvognen er der bundsektioner, som lige kan tages op, og så gemmer der sig en stor kølgrav mellem de langsgående chassisvanger. Den anvendes til transport af store lystbåde etc. der ofte er udstyret med en stor køl, som samtidig er bestemmende for hvor høj transporten bliver.

Derfor er det en rigtig god løsning med en kraftig kølgrav. Kølgraven er særdeles solidt konstrueret, så den kan bære næsten alle typer af både. Ladkanterne er konstrueret i svær u-profil og under ladkanten er der monteret 20 mm rundstål, der kan anvendes som surringsstang.

God surring

Der er indbygget tre rækker med surringsringe, med ikke færre end 10 pr række. Dermed vil der ikke være det gods som ikke kan surres, og surringerne er selvfølgelig godkendt i Tyskland.

På bagkanten af påhængsvognen er der en kant til støtte af opkørselsramper. Bunden er en 28 mm hårdttræsbund, som er lagt i galvaniserede omegaprofiler, en virkelig god løsning når der skal transporteres maskiner, som næsten altid er af metal.

Trækstangen er udstyret med et 57 mm VBG-trækøje og den er fastgjort til forenden af den forreste akselsektion med trækbolte i gummibøsninger. Trækstangen er også forsynet med en vaflet dørkplade samt trin, så man kan stå sikkert op på træktrianglen, når man vil træde op i ladet.

Bagenden, som kan trækkes et godt stykke ud, er meget flot lavet. Under begge sider er der værktøjskasser som er fyldt op med surringsgrej og afmærkningsmateriel - alt ligger i den skønneste orden klar til brug.

Alt i alt et både flot og velfungerende køretøj, der bestemt også tager sig flot ud.

Bøje har erfaringen

Da vognmand og specialtransportør Thomas Bøje for tre et halvt år siden etablerede sig med sin egen virksomhed Bøje Kran og Maskintransport A/S i Horsens var det ikke uden en god portion praktisk erfaring og et stærkt netværk. Faktisk har Thomas Bøje 17 års erfaring i branchen.

Forretningen blev etableret med en enkelt fire-akslet lastvogn med en stor kran samt en påhængsvogn, som Thomas Bøje selv kører med hver dag. Siden er der dog sket en del mere i firmaet: For to år siden blev krankapaciteten udvidet med det dobbelte, da Thomas Bøje fik leveret en ny fireakslet Mercedes med en stor kran.

I år er der så blevet anskaffet en ny fireakslet udtræks-påhængsvogn, der er skræddersyet til de opgaver, der måtte dukke op og virksomheden råder både over gaffeltruck og masser af transportgrej.

- Beskæftigelsen er tilfredsstillende, vi er selvfølgelig også ramt af de hårde tider og kan ind i mellem sagtens klare flere opgaver, siger Thomas Bøje.

Virksomheden forestår alt hvad man kan tænke sig af opgaver for specialkøretøjer med kran og bakseopgaver. Det er lige fra at udføre et enkelt løft i lokalområdet og over til store komplicerede flytninger af komplette fabriksanlæg på mange læs fra et land til et andet land, hvor maskinerne eksempelvis sættes på plads på fundament.

Thomas Bøje råder også over et lager på 2000 m2 som bliver anvendt som et godshotel til opbevaring af kundernes maskiner.

Brødre med plads til det meste

Virksomheden Brdr. Platz A/S i Haderslev er ikke en men faktisk to virksomheder, der groft sagt er delt op i en god gammeldags solid opbyggervirksomhed, der hedder Brdr. Platz Karrosserifabrik A/S, og handelsvirksomheden Brdr. Platz A/S, hvor der handles med en bred vifte af produkter, så man stort set har plads til det hele.

Kundekredsen afspejler også dette forhold. Den er nemlig tilsvarende bred og dækker både håndværkere, distributører, vognmænd samt vare- og lastbilforhandlere.

Bag de to firmaer står de to brødre Jørgen og Jens Erik Platz, der også har deres familie engageret på forskellig vis i virksomheden.

Brdr. Platz Karrosserfabrik A/S har eksisteret i over 30 år. Fra fabrikken leveres der standardlad- og kundespecifikke opbygninger til alle typer varevogne, lastbiler, påhængsvogne og trailere.

Virksomheden har egne konstruktører, der hjælper kunderne med at finde den helt rigtige løsning på transportbehovet. Produkterne er ofte fragtlad, knæklad, kranopbygning, tippelad eller en helt speciel konstruktion.

Selskabet er også Sawo-forhandler og har dermed salg og service af Hiab-kraner, Zepro-lifte og Moffet-trucks.

Styrket

Brdr. Platz A/S er desuden forhandler af Renders, M&V, Doll og Sommer påhængsmateriel, og derved er virksomheden altid leveringsdygtig i kundespecifikke løsninger, også når det gælder materiel til special- og blokvognstransport.

Efter overtagelsen af Doll-agenturet er Brdr. Platz også blevet meget stærke på nøglefærdige skovvogne og køretøjer til transport af langgods. Inden for det sidste års tid har Brdr. Platz bl.a. leveret en del specialopbyggede trailere til transport af øl, hvor trailerne transporteres ad såvel jernbane som landevej mellem landsdelene.

Tekniske specifikationer: 4-akslet påhængsvogn Konstruktion:

Længdevanger i højstyrkestål udtræk

Bagerste bogie:

To aksler placeret i bagenden

Forreste bogie:

To aksler placeret på egen akselsektion med drejekrans til chassiset

Aksler:

4 BPW SN 3020 10 ton aksler

Hjul:

16 205/65 17.5”

Chassislængde:

8100 mm

Udtræk:

3800 mm (Total ladlængde 11.900 mm)

Bredde:

2550 mm

Læssehøjde i kørestilling:

ca 900 mm

Bund:

28 mm hårdttræsbund lagt i galvaniserede omegaprofiler.

Ladkanter:

Svær u-profil med påsvejset vinkelprofil 50x50x5

Surringsskinne:

Kraftig 20 mm rundstål under ladkant

Forbredning:

4 udtræksstænger i hver side, dimension TPS 50X50X5 med 500 mm. udtræk.

Surringsringe:

3 Rækker med nedsænket surrings ringe, 10 pr. række - godkendt i Tyskland.

Beslag til ramper:

Vinkel stål til ramper, monteret på bagkanten

Trækstang:

Manuel forskydelig, længde 2000 mm.

Trækøjestørrelse:

57 mm

Kølgrav:

Kølgrav i ladbund i den bageste del fra udtræk og til påhængsvognens tredjeaksel

Værktøjskasser:

2 AKA værktøjskasser ca. 2000 x 450 x 450 mm.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078