23948sdkhjf

DTLs formand: 2010 blev krisens vendepunkt

DTL-formanden Jørgen Egeskovs nytårsudtalelse for året der gik:

DTL-formanden Jørgen Egeskovs nytårsudtalelse for året der gik:



I 2010 begyndte det at gå lidt bedre for de fleste på trods af hård konkurrence fra udenlandske transportvirksomheder, der i stadigt større omfang ses på de danske veje. Så meget desto mere må danske virksomheder kæmpe for at overleve – og finde på nye landvindinger som fx brug af ny teknologi eller finde nye kundesegmenter at transportere gods for.

DTL anser 2010 for at være krisens vendepunkt og forventer et bedre 2011 for det danske transporterhverv.

2010 blev et år, hvor det i danske transportvirksomheder blev muligt at blive mere effektive. Der blev besluttet nye grænser for totalvægt og højere grænser for akseltrykket fra 1. juli 2011. Og de 25,25 meter lange modulvogntog fik et blåt stempel af et bredt flertal i Folketinget, så forsøget med dem på udvalgte veje og strækninger i Danmark nu dels er forlænget til 1. januar 2017, dels kom til at omfatte endnu flere strækninger. Det er ikke bare til gavn for erhvervet, men også for miljøet i form af CO2-reduktioner.

Også i Tyskland er der positive signaler at hente. Her går man i 2011 i gang med de første forsøg med modulvogntog, og jeg håber, at tyskernes erfaringer med modulvogntog bliver så gode, at alle delstater vil tillade dem.

I EU har DTL altid gang i mange sager, og vi er stolte af, at vi nu også har lavet en aftale om at arbejde sammen med den norske hovedorganisation, NLF, så vi nu har et helt skandinavisk kontor sammen, idet vi jo i nu to år har arbejdet godt sammen med vores svenske søsterorganisation, Sveriges Åkeriföretag. I alt repræsenterer vi nu 16.000 skandinaviske transportvirksomheder i vores EU-arbejde for transporterhvervet.

Meget kan faktisk ændres i EU, selv om man kommer fra et mindre land som Danmark, for det handler om at arbejde rigtigt – og gøre det med den timing, der virker bedst i EUs politiske system. Det har vi meget erfaring med efterhånden.

Én EU-sag fra året, der gik, var dog hård for transporten, for Parlamentets socialistiske flertal vandt en kneben afstemning om de selvkørende vognmænds arbejdstid, der desværre nu som følge af afstemningen skal til at registrere al deres arbejdstid i detaljer. Det er unødig administration, der nu pålægges vognmændene, og det er en lovgivning, som ikke kan kontrolleres. Men det sidste ord er ikke sagt i den sag!

Vender vi blikket hjem igen, så er vi glade for at notere os, at regeringen er blevet enig med DTL og har taget et dyrt system for kørselsafgifter for lastbiler af bordet – indtil videre i hvert fald – for dagens opposition kan jo som bekendt være morgendagens regering. Som DTL har sagt så mange gange før, er kørselsafgifter på lastbiler blot et nyt håndtag at dreje på, hvis en regering ønsker at kradse flere penge ind fra afgifter. Forhåbentlig vil fornuften sejre, så en eventuelt kommende kørselsafgifts-model bliver nem og billig at administrere.

Lad mig slutte med en lille julegave til erhvervet, for i begyndelsen af det nye år kan de danske transportvirksomheder se frem til en likviditetslettelse på 3-8 uger for de ca. 500 millioner kroner, som årligt betales i vejbenyttelsesafgift og vægtafgift. Det sker, når fristen for betaling af vejbenyttelsesafgift og vægtafgift bliver ændret. Det er et længe næret DTL-ønske, som omsider går i opfyldelse.

Med de ord vil jeg gerne takke DTLs samarbejdspartnere for året, der gik, og ønske alle danske transportvirksomheder en god jul og et godt nytår.

Venlig hilsen

Jørgen Egeskov, formand for DTL

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063