23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fælles skandinavisk front i Bruxelles

Norske vognmænd slår pjalterne sammen med svenske og danske kolleger i Bruxelles.

Norske vognmænd slår pjalterne sammen med svenske og danske kolleger i Bruxelles.





Norges Lastebileier-Forbund (NLF) med 4.000 medlemmer slutter sig nu – ligesom Sveriges Åkeriföretag gjorde for to år siden med sine ca. 9.000 transportvirksomheder – til DTLs EU-kontor i Bruxelles.

NLF tilslutning til EU-kontoret styrker de tre organisationers politiske stemme i arbejdet på at opnå øget indflydelse på det stigende antal EU-beslutninger, som vedrører europæisk transport. DTL har siden 2001 haft sit eget EU-kontor med EU-chef Søren Hyldstrup Larsen som leder, og han skal også lede det nye skandinaviske EU-kontor.

Fra norsk side er den administrerende direktør fra Norges Lastebileier-Forbund, Olav Slaatsveen, meget glad for aftalen:

- Vi ser denne alliance som en god mulighed for at øge indflydelsen i EU, og det vil betyde, at Norges Lastebileier-Forbund kommer til at arbejde mere målrettet og effektivt i EU-systemet end hidtil. Norske lastbilejere har den særlige udfordring, at vi ikke deltager i EU, men vi skal følge de samme regler. Vi er derfor glade for, at vores gode forhold til DTL betyder, at vi nu kan arbejde sammen om de mange vigtige sager i EU med betydning for transporten i Norge, siger Olav Slaatsveen.

Norsk forstærkning

I Dansk Transport & Logistik hilser adm. direktør Erik Østergaard nordmændene velkommen.

- Vi havde en god indflydelse, da vi var alene, og da svenskerne kom til, blev vores indflydelse endnu større i EU. Med NLF oveni kommer der selvsagt endnu bedre muligheder for at påvirke beslutningsprocessen i EU. Der er ingen tvivl om, at transport fylder mere og mere i Europa, og at flere og flere beslutninger derfra påvirker de skandinaviske landes transportvirksomheder. Derudover er transport påvirket af mange beslutninger i EU om f.eks. klima, miljø, infrastruktur og sikkerhed. Så transport er et stort emne i EU. Derfor er det vigtigt for transportens virksomheder, at de via deres organisationer har en stærk stemme i EU, og det har de skandinaviske landes transportvirksomheder med dette samarbejde, siger Erik Østergaard.

Det skandinaviske transportsamarbejde i EU har i alt ca. 16.000 transportvirksomheder i ryggen, når hovedorganisationerne i de tre lande skal tale deres virksomheders sager i Europa.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078