23948sdkhjf

Ny styrende aksel til påhængskøretøjer

Den hollandskbaserede producent, Tridec, der er verdens største producent af styrende aksler til påhængskøretøjer, har netop lanceret en ny styrende aksel i letvægtsklassen til trailere med singlehjul.

Den hollandskbaserede producent, Tridec, der er verdens største producent af styrende aksler til påhængskøretøjer, har netop lanceret en ny styrende aksel i letvægtsklassen til trailere med singlehjul.



Den nye version bærer betegnelsen HF-S og er udviklet til brug for ligeud-trailere til forskellige opgaver med højt fokus på segmentet distributionstrailere. Alle ejere af påhængskøretøjer vil have laveste mulige egenvægt og flest mulige funktioner, herunder også styring på en eller flere aksler, fordi det mindsker rullemodstanden ved rangering og ikke mindst dæksliddet og dermed reduceres brændstofforbruget også.

Derfor begynder flere og flere vognproducenter at montere styrende aksler på de nye trailere. Dermed er behovet steget betydeligt for at kunne benytte en tvangsstyret aksel, som ikke fylder for meget, og som er let og samtidig ikke kræver tilslutning af strøm eller hydraulisk kraft.

I dag anvender mange en selvsporende aksel, der dog skal låses ved bakning. Derved går man glip af styreevnen ved baglænskørsel. Derfor er der ingen tvivl om at den nye Tridec aksel vil finde indpas mange steder i fremtiden.

Akslen er uden elektronisk styring, men har alligevel alle fordelene ved en tvangsstyret aksel, såsom at den er mindre pladskrævende på chassiset, høj retningsstabilitet og præcise styreegenskaber i såvel fremad gående retning som baglæns.

HF-S er kendetegnet ved en meget lav vægt. Den lave vægt kommer af konstruktionen, hvor der kun er én master og en slave cylinder. "S" i navnet er logisk for "Single", d.v.s. et enkeltkredssystem. Brugen af autostyring på akslen frem for en drejekrands, bidrager også til lavere vægt. Hertil kommer, at Tridec, HF-S akslen takket være konstruktionen kan anvendes selv på steder, som ellers ikke er egnede til påbygning af tvangsstyrede aksler. Det kan f.eks. være walking-floor-trailere, tank- og silotrailere, der som regel ikke har meget plads til rådighed, og samtidige er meget vægtfølsomme.

HF-S er ikke bare velegnet som en enkelt tvangsstyret aksel på en trailer, eller som bagerste aksel i trippelbogie, den kan også anvendes i et treakslet aggregat med en styrende foraksel og en styrende bagaksel, populært kaldet en X-steering.

Enkelt system

Det nye lette hydrauliske styresystem består i hovedtræk af en integreret kilestyret kingpinplade, som er forbundet med en cylinder i et enkeltkreds hydrauliksystem. Det hydrauliske tryk overføres gennem hydraulikrør til akslen, hvor en vandretliggende tværgående cylinder, der er forbundet i begge sider med hvert hjul, giver styreudslaget. Systemet er helt lukket og der behøves hverken strømforsyning eller hydrauliktilslutning fra nogen ekstern kilde.

Ved kørsel ligeud sporer akslen automatisk ind, lige som det sker, såfremt der skulle opstå en fejl på det hydrauliske styresystem. Tridec har opnået patent på systemet, der er egnet til alle akselfabrikater og trailere med enkeltmonterede hjul, og som kan monteres uden der behøver at blive svejset på traileren.

HF-S er samtidig med lidt krævende på servicefeltet, hvor drejekrandsen skal smøres ved enten hver 25.000 km eller for hver 3 måneders brug. KIngpinen til styresystemet er findes i såvel en 15 ton version og i en 18 ton version, så systemet er fremtidssikret og vil kunne finde anvendelse til fremtidens 50 ton sættevognstog.

Foto : Tridec HFS.jpg

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094