Det er kun et halvt år siden, Folketinget vedtog en anlægslov for udbygning af den østjyske motorvej E45 mellem Skærup og Vejle fra 4 til 6 spor - men allerede nu er Vejdirektoratet klar til at sætte en del af anlægsarbejdet på strækningen i gang.
Arbejdet vil give gener for trafikken. I uge 46 begynder arbejdet med at lave midtersøjlen til den bro, der skal føre Horstedvej over motorvejen. Den gamle bro blev fjernet i september, hvor nedrivningsarbejdet gjorde det nødvendigt at spærre E45 mellem Vejle og Fredericia.
Nu skal en af søjlerne til den nye bro støbes i midterrabatten, og det kræver, at kørebanerne omkring arbejdspladsen indsnævres og at hastigheden sættes ned. Det sker fra søndag den 14. november kl. 20.00 til torsdag den 23. december.
På en ca. 1 kilometer lang strækning omkring broarbejdsstedet bliver trafikken i begge retninger flyttet. I nordgående retning spærres det lette spor (overhalingssporet) og al trafik flyttes ind i det tunge spor og nødsporet. Det nye lette spor indsnævres til 2,5 meters bredde, og da der samtidig ikke er noget nødspor, sænkes den maksimalt tilladte hastighed til 50 km/t.
I sydgående retning indsnævres det lette spor til 2,5 meters bredde, mens det tunge spor og nødsporet ikke ændres. Her bliver den maksimalt tilladte hastighed sat ned til 70 km/t.
Der bliver kø- Den nedsatte hastighed vil give anledning til køer og i det hele taget genere trafikanterne. Sådan er det desværre, når vi skal udbygge en eksisterende vej med meget trafik. Men vi har stor fokus på information til trafikanterne, og vil i øvrigt tage så meget hensyn som muligt. Derfor er arbejdet med brosøjlen ved Horstedvej også planlagt til at være afsluttet inden jul, så vi ikke forstyrrer juletrafikken unødigt, siger projektleder i Vejdirektoratet Robin Højen Madsen.
Det er entreprenørfirmaet MT Højgaard, der står for byggeriet af den nye bro ved Horstedvej, som efter planen skal stå helt færdig til juli 2011.
I 2011 fortsætter udbygningen af broerne på strækningen. I januar begynder ombygningen af broerne ved Sønderdalen og Bybækvej. Fra februar er det broerne ved Madekærvej og Ulvehavevej, der står for tur, og endelig begynder udbygningen af broen ved Vellingvej i juni.
Arbejdet med at udvide selve motorvejen begynder i slutningen af 2011, og Vejdirektoratet forventer, at hele projektet er færdigt i 2015.