23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fokus på kørsel i varebiler

God og fornuftig kørsel i varebilerne er vejen frem, hvis man vil have ekstra overskud i virksomheden.

God og fornuftig kørsel i varebilerne er vejen frem, hvis man vil have ekstra overskud i virksomheden.





Derfor opfordrer fire færdselssikkerhedsudvalg nu knap 20.000 mindre håndværksvirksomheder til at udarbejde og beslutte en trafiksikkerhedspolitik i virksomheden.

I Nordjylland var varebiler sidste år indblandet i 169 trafikulykker, hvilket resulterede i at 11 personer blev dræbt mens 97 blev kvæstet. Ulykkerne har store konsekvenser for både virksomhederne og for de berørte familier.

- Tallene er meget langsomt faldende, så det er absolut et område, der kræver bevågenhed og indsats. Derfor opfordrer vi ejerne af de mindre håndværksvirksomheder til at tage del i uheldsbekæmpelsen ved at tage stilling til trafiksikkerhed og kørsel i arbejdstiden, fortæller Formanden for Nordjyllands Færdselssikkerhedsudvalg, Vagn Bech, fra Vejdirektoratet.

Styr på trafiksikkerheden giver virksomheden bedre brændstof-økonomi, færre skader på bilerne og færre sygedage blandt de ansatte chauffører. Det har hver 8. virksomhed allerede sat fokus på med en formuleret trafiksikkerhedspolitik.

Men 7 ud af 10 mindre virksomheder med varebiler har fortsat hverken en skriftlig eller mundtlig trafiksikkerhedspolitik for kørsel i arbejdstiden.

Enkle regler

Der er tre gode enkle regler, som kan være starten på en virksomheds trafikpolitik til gavn for ejer, virksomheden og ansatte:

- hold farten nede

- tag selen på

- tag afstand fra spritkørsel

God og hensynsfuld kørsel giver virksomheden et bedre omdømme, fordi kørsel i varebilen er en del af virksomhedens ”ansigt” udadtil. Når varebilerne bliver kørt med omtanke, så lægger kunderne mærke til det - og det er guld værd.

Kører man bare lidt for stærkt, bruger bilen mere brændstof end nødvendigt. Er uheldet ude, koster en trafikulykke med virksomhedens bil rigtig mange penge i udgifter til bl.a. værksted og forsikring. Hvad hvis chaufføren kommer til skade ved en trafikulykke og er sygemeldt i længere tid efter ulykken? Og hvem skal lave hans arbejde? Der er rigtig mange gode argumenter for at have styr på sikkerhed ved kørsel i arbejdstiden i firmaets biler.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078