Snart kan trafikkanterne, der dagligt benytter motorvejen i og omkring Limfjordstunnelen, begynde at ånde lettet op.
Vejdirektoratet påbegynder en tiltrængt opgradering og udvidelse af trafikstyringsanlægget ved tunnelen.
- Trafikken i og omkring Limfjordstunnelen er steget kraftigt gennem de senere år og vi er nu ved at være tæt på kapacitetsgrænsen, fortæller Charlotte Vithen, Vej- og Trafikchef i Vejdirektoratet. Alle, der dagligt kører på strækningen, ved at motorvejens indsnævring fra 3 til 2 spor for nordgående trafik nord for tunnelen skaber en flaskehals, som dagligt betyder kødannelser i myldretiden. Og kombinationen af den tætte trafik på til- og frakørslerne tæt ved tunnelstrækningens ender og et stort antal vognbaneskift, især i retning mod nord, giver ofte anledning til problemer for trafikafviklingen.
I de kommende år forventer Vejdirektoratet øget trafik på den Nordjyske Motorvej specielt omkring Aalborg og i og omkring tunnelen og dermed bliver trafikafviklingen stadig mere sårbar.
I tråd med Aalborg Kommune og Region Nordjyllands mange tiltag indenfor intelligente transportsystemer (ITS), opgraderer og udvider Vejdirektoratet i løbet af 2010 og 2011 trafikstyringsanlægget ved Limfjordstunnelen ved hjælp af bl.a. bedre regulering af hastighed og vognbaner via variable tavler og udvidet køvarsling på udvalgte strækninger.
- Kombineret med Vejdirektoratets udvidelse af E45 ved Nørresundby/Bouet i løbet af 2010 og 2011, vil det endelige resultat være en betydelig forbedret fremkommelighed og øget trafiksikkerhed for de mange trafikanter, der dagligt benytter Limfjordstunnelen, siger Charlotte Vithen.
Vejdirektoratet arbejder i øvrigt også tæt sammen med Aalborg Kommune på udviklingen af et nyt dynamisk trafikkort, der på baggrund af et fælles rejsetidsmålesystem giver her-og-nu information om trafikken.
Kortet gør det derfor muligt bedre at planlægge rejsetidspunkt og/eller rute, både før rejsen via trafikken.dk/Nordjylland og under rejsen (via radio eller iPhone applikation med trafikkort).
Det dynamiske trafikkort vil endvidere blive et godt redskab for bl.a. radiostationer til at videreformidle informationer om trafiksituationen.
- Vores ambition er, at ITS i endnu højere grad end i dag skal blive en integreret del af fremtidens vejnet, da det kan bidrage til at redde menneskeliv samt forbedre fremkommeligheden og miljøet, siger Charlotte Vithen.