23948sdkhjf

High & Heavy over Atlanten

Hurtigst til Amerika: ”K” Line Danmark A/S øger fokus på RO/RO services ud fra Danmark.

Hurtigst til Amerika: ”K” Line Danmark A/S øger fokus på RO/RO services ud fra Danmark.



Af Lars Lassen

Den store japanske rederikoncern ”K” Line er i mest kendt for containerskibstrafikken. Containere udgør også kerneforretningen i koncernens danske datterselskab ”K” Line Danmark A/S, men rederiet har øget fokus på RO/RO-services i de sidste par år, for at øge udnyttelsen af den ledige kapacitet på ”K” Lines omkring 100 car carriers.

- ”K” Lines brede forretningsmæssige fundament har været en betydelig styrke under den finansielle og økonomiske krise, der især ramte containermarkedet. Her har ”K” Line valgt, at fokusere på mulighederne for at udvikle de øvrige forretningsområder yderligere. Spredningen i aktiviteterne og koncernens robuste soliditet giver ”K” Line en god platform at konkurrere fra - også i vanskelige tider, siger salgchef Frank Oxlund Rasmussen fra ”K” Line Danmark.

- Den robusthed giver også vores kunder en sikkerhed for at ”K” Line ikke bare er her i morgen, men også om et år og længere frem. Den sikkerhed og tryghed, er der mange af vores kunder, der har sat pris på under krisen.

High & Heavy

For ”K” Line Danmark A/S har koncernens fokus på mulighederne for udviklingen af andre forretningsområder øget indsatsen for at markedsføre rederiets RO/RO og car carrier services.

”K” Lines bilskibe – der tidligere groft sagt sejlede japanske biler til Europa, hvor skibene så fik tyske biler ombord til USA inden de sejlede tomme retur til Japan – anvendes i stigende grad til flere forskellige typer RO/RO gods.

- Under højkonjunkturen var skibene fyldt med biler fra Japan til Europa. Men krisen har ændret mønstret, så der i en periode har været flere koreanske biler med til Europa. Samtidig har vi også mulighed for sejle med alt muligt andet. Det kan være brugte biler, der bliver mere interessante under en lavkonjunktur, men også alle andre former for RO/RO gods, siger Frank Oxlund Rasmussen.

- I forbindelse med car carriers omtales den her type gods som High n’ Heavy. Det er ikke ensbetydende med, at godset skal være højt eller tungt. Det kan være entreprenør- eller landbrugsmaskiner, lastbiler og andet, der selv kan rulle ombord. Men det kan også være sejlbåde eller store maskindele, helikoptere eller vindmølledele, der kan placeres på en MAFI-trailer. Når blot højden ikke overstiger fem meter og vægten ikke overstiger 60-70 tons, så er det næsten kun fantasien, der sætter grænsen for, hvad skibene kan have med, fortæller Frank Oxlund Rasmussen.

For lange

Der er dog også grænser for, hvor lange emner, der er tale om. Vindmøllevinger, der tidligere ofte tog turen med bilskib, er i dag så lange, at det ikke længere er praktisk muligt.

”K” Line Danmark udskiber RO/RO laster fra Esbjerg til Bremerhaven og Zeebrugge, hvor godset omlastes til rederiets store bilskibe.

- Det er enten vores egne KESS-skibe, eller Cobelfret – som vi har et omfattende samarbejde med – der sejler godet ned til de store havne, hvor det omlastes til de store oceangående ruter.

De såkaldte KESS-skibe (”K” Line European Sea Highway Services), der er rederiets egen intereuropæiske short sea service, fungerer som feederservice fra og til de store hubs med oceangående forbindelser. KESS-skibene anløber regelmæssigt havnene i Fredericia og København.

Over Atlanten

”K” Line sejler med omkring 100 bilskibe, der betjener praktisk taget hele kloden. De største car carriers har i dag en kapacitet på 6000 personbiler.

- ”K” Line kan tilbyde markedet hurtigste transittider, specielt til USA og Mexico, fortæller rederiets danske salgschef.

Transittiden fra Esbjerg til Brunswick er helt nede på omkring 15 dage. For Galveston er den 24 dage, Jacksonville 29 dage og Baltimore 33 dage.

Til Middelhavet

”K” Line opretholder desuden en intereuropæisk service (TAL-EB) med rotation fra Zeebruge-Santander-Vigo-Barcelona-Livorno-Piraeus-Yenikoy-Derince-Ashod. Dermed kan ”K” Line Danmark også tilbyde RO/RO services med udgangspunkt fra Esbjerg, der dækker størstedelen af Middelhavet.

Som en del af ”K” Lines verdensomspændende netværk af car carrier services, er der regelmæssige forbindelser til destinationer i Mellemøsten, Fjernøsten, Kina, samt til Australien, Sydafrika og Indien.

”K” Line Danmark kan som det eneste rederi tilbyde et fast ugentlig direkte containerservice til Portugal. Den såkaldte IBESCO-service sejler direkte mellem Århus, Lissabon og Leixoes i Portugal med syv dages transittid. Der anvendes skibe på 700-800 TEU. - Det er primært varer fra Portugal til Danmark og fra Danmark til Portugal, der transporteres på ruten, der er et attraktivt alternativ til lastbilerne. Vores service kan konkurrere både på pris og på miljøregnskabet. Med de gældende køre- og hviletidsbestemmelser, så vil det måske tage fem dage at køre til Portugal. Vi kan gøre det på syv - og langt mere miljøvenligt, siger Rasmussen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062