23948sdkhjf

Alt udsolgt på hylderne

Jet Time: Der har været fuldt tryk på kedlerne i de selskaber, der leverer ekstra flykapacitet til operatører og andre luftfartsselskaber.

Jet Time: Der har været fuldt tryk på kedlerne i de selskaber, der leverer ekstra flykapacitet til operatører og andre luftfartsselskaber.



Af Herbert Nielsen

Selskabet Jet Time, der har seks egne Boeing 737 fly i flåden foruden et ekstra fly, der er indlejet for at tilvejebringe en nødvendig reservekapacitet i sommermånederne, fornemmer, at situationen i maarkedet nu igen nærmer sig mere normale tilstande.

- Alle vore fly er fuldt optaget på faste kontrakter gennem hele feriesæsonen, og vore operationer ligger fordelt godt 50/50 på henholdsvis København og Billund. Det har virkelig været en travl periode for selskaber som vores, der udbyder flykapacitet til kunder. For som følge af krisen gennem 2009 har mange luftfartsselskaber skåret ned på deres egen kapacitet for at minimere omkostninger – og de har så brug for at leje ekstra kapacitet, når markedet vender, siger Steen Elmer Jensen, Jet Time Sales Manager, Special Charters ACMI & Cargo.

- Vi er fortsat fuldt beskæftigede i efteråret, hvor vi så, når vi slutter efterårsferiens boom, tilbageleverer det Boeing 737-fly, vi har lejet ved et fransk selskab. Det vil sige, at vi så vinteren over er tilbage på vores faste flåde på seks Boeing-fly, og det er det, der er udgangspunktet. Om vi senere vil købe yderligere fly, vil tiden så vise.

Faktisk har Jet Time haft endnu et fly i juli og august, idet selskabet har lejet en Boeing 737 til Norwegian.

- Men det er faktisk deres eget fly, som vi rent teknisk har lejet for så at operere det for Norwegian på ACMI-basis - det vil sige en samlet pakke med fly, besætninger, vedligehold og forsikringer. Dette fly har opereret for Norwegian ud af Stockholm til destinationer i Italien, forklarer Jensen.

Fokus på fragt

Det har været passagerflyvninger, der har holdt hjulene på de høje omdrejninger hos Jet Time.

- På grund af det store pres, der har været på passagersiden, har vi til gengæld ikke haft megen udnyttelse af de særlige egenskaber ved det Boeing 737-300 QC fly, vi senest købte. Det har, som navnet siger, evnen til hurtig omstilling mellem passager- og fragtoperationer. Men det har været ganske få fragtoperationer, vi har gennemført i denne tid, siger Steen Elmer Jensen, de peger på, at meldinger fra markedet siger, at Jet Time kan regne med en fornyet vækst i efterspørgselen på fragtmarkedet fra september.

- Vi vil så igen forstærke indsatsen for at vinde fragt-opgaver. Det, vi særligt vil gå efter, er mere langtids-orienterede kontrakter frem for rene ad-hoc eller korttids-kontrakter. Det vil klart være en stor fordel for, og vi er klar til at markedsføre os på dette felt, siger Steen Elmer Jensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.803