Skridsikre sko til Fiorino
Vanflash: Fiat tilbyder en Traction+ udgave af Fiorino, der er lidt bedre til at stå fast i fedtet føre.
Af Lars Lassen
Traction+ er en særlig udstyrspakke til Fiat Fiorino 1.3 Multijet, der groft sagt udnytter ESP-systemet mere intelligent, så den effektive lille slider får bedre egenskaber på glat eller fedtet underlag, samt i terræn.
Terræn-egenskaberne er yderligere forbedret ved at hæve undervognen tre centimeter, 15 tommer stålfælge, samt forbedret beskyttelse af karrosseri og motoren, hvor der er monteret en beskyttelsesplade.
Traction+ fungerer ved at bremse det hjul, hvor der er dårligst vejgreb. Dermed fungerer teknologien som en slags elektronisk differentialespærre.
Det rækker langtfra til at gøre Fiat Fiorino til nogen fuldblods offroader. Men det giver faktisk den friske lille italiener markant bedre egenskaber i terræn – godt hjulpet på vej af den lidt højere undervogn.
Da den danske sommer viste sig fra sin bedste side havde Transport-Tidende Traction+ udgaven til låns. Derfor var det svært at få et fyldestgørende indtryk af bilens egenskaber på glat eller fedtet underlag.
Men Fiorino Traction+ virker som et oplagt bud på en lille varebil, som eksempelvis bør begejstre et landpostbud i vinterhalvåret. Da Traction+ angiveligt ikke koster øget brændstofforbrug eller slid på mekaniske dele, så bør den ’skridsikre’ udgave af Fiorino også glæde landpostbudets eller kurérchaufførens regnskabschef.
Godt værktøjFiat Fiorino Traction+ har altså de samme egenskaber, som standardudgaven. En varerumsvolumen på 2,5 kubikmeter og en lastevne på 610 kilo placerer Fiorino i en erhvervsmæssig vægtklasse, der klart udkonkurrer betydeligt større ombyggede personbiler.
De ydre dimensioner er 3,86 meter i længden og en bredde og højde på 1,72 meter. Trods den kompakte størrelse og det forholdsvis rummelige varerum, så er der rigtig god plads i førerkabinen. Der er også rigeligt med plads til ind og udstigning. Sammen med glimrende adgangsforhold til varerummet gør det Fiorino til et oplagt valg til budkørsel med mange stop i løbet af en arbejdsdag.
Varerummet har en længde på 1,52 meter, en bredde på 1,47meter (1,05 meter mellem hjulkasserne) og en højde på 1,18 meter. Nyttelasten er som nævnt 610 kilo inklusiv fører og en eventuel passager. Det vil i praksis sige at den reelle nyttelast ligger omkring 535 kilo.
En læssehøjde på 53 centimeter ved de asymmetriske bagdøre giver sammen med skydedøren i siden let adgang til varerummet, hvor det kun i sjældne tilfælde er nødvendigt at skulle ind og kravle for at nå godset. Med seks solide surringsøjer i gulvet er der også rimelige muligheder for at surre godset forsvarligt. Varerummet kan aflåses separat.
AlbuerumDer er som nævnt god plads i førerkabinen. Der er både albuerum og benplads. Rattet kan justeres i både højde og afstand, så de fleste brugere bør kunne finde en god og komfortabel kørestilling. Det gælder dog kun for ’Elegant’ versionen, da højderegulerbart rat er ekstraudstyr i ’Basic’-versionen.
Sæderne er acceptable, men en bruger, der skal køre mange lange ture vil givetvis ønske en opgradering af møblementet.
Indretningen er ergonomisk velgennemtænkt, instrumenteringen overskuelig og betjeningsvenligheden er i top.
Udstyrsgraden er i vanlig varebilsstil skrabet i Basic-udgaven, mens den bliver ganske hæderlig i Elegant-versionen. Airbag i førersiden er standard, mens passagerairbag og sideairbags er ekstraudstyr. Der er naturligvis ABS bremser – med skivebremser på forhjulene og tromlebremser på bagakslen.
En sliderFiorino leveres med Fiats velkendte 1.3 liters Multijet commonrail dieselmotor, der yder 75 hk og et maksimalt drejningsmoment på 190 Newtonmeter. Det rækker rigeligt til den lille slider.
Køreegenskaberne er gode og forudsigelige og Fiorino byder på en ganske hæderlig føreroplevelse. Det rækker til en tophastighed 157 kilometer i timen.
Med en venderadius lige under ti meter, og de små ydre dimensioner er Fiorino på hjemmebane i selv middelalderlige bymiljøer.
ll@transporttidende.com