23948sdkhjf

Internationalt samarbejde om renere skibsfart i Østersøen

Myndigheder, havne, rederier og maritime interesseorganisationer i Østersø-området står bag projekt, der skal begrænse udledningen af skadelige stoffer fra skibsfarten.

Myndigheder, havne, rederier og maritime interesseorganisationer i Østersø-området står bag projekt, der skal begrænse udledningen af skadelige stoffer fra skibsfarten.



Ni lande omkring Østersøen er involveret i projektet ’BSR Innoship’, der skal imødegå en af de helt store udfordringer for skibstrafikken i disse år – nemlig at reducere miljøpåvirkningen fra skibsfarten. Selv om skibene er forurener mindre end andre transportformer, hvis man måler forureningen i forhold til de transporterede mængder, så er der her helt særlige problemer, som det høje svovlindhold i bunkerolien.

EU har opstillet nogle meget ambitiøse mål om renere skibsfart, som skal indfries inden 2015. Det kan kun lade sig gøre, hvis alle interessenter på tværs af landegrænser arbejde sammen om at udvikle økonomisk rentable løsninger.

Derfor har repræsentanter for myndigheder, havne, rederier og maritime interesseorganisationer fra ni lande omkring Østersøen etableret projekt ’BSR Innoship’, der gennem viden og innovation skal samarbejde om at begrænse udledningen af skadelige stoffer fra skibe og havne i Østersøen.

Million-projekt

Projektet, der strækker sig frem til 2013, er en del af EUs strategi for Østersøregionen, og det har et samlet budget på 3,6 mio. euro.

Pengene skal bruges til at udvikle lavemissions teknikker og gennemføre fælles pilotprojekter og konkrete løsninger, der øger skibstrafikkens bæredygtighed, rentabilitet og konkurrenceevne.

- Shipping industrien står over for skrappere miljøkrav, øgede omkostninger til brændstof og store investeringer i ny bæredygtig teknologi. Ved at styrke det regionale samarbejde kan vi lære af hinandens erfaringer og teknikker, deles om udviklingsomkostningerne og sikre ensartede vilkår for skibstrafikken i de forskellige lande omkring Østersøen. Tiltag, der forbedrer branchens konkurrenceevne på længere sigt og gør Østersøregionen til en frontløber for bæredygtig skibstrafik, siger Steen Sabinsky, der er leder af Europas Maritime Udviklingscenter (EMUC) og Transportens Innovationsnetværk (TINV) og repræsenterer Danmark i BSR Innoship.

Som en stor skibsfartsnation står Danmark stærkt, når det gælder maritim nytænkning og innovation, og EMUC & TINV vil naturligvis gøre sin indflydelse gældende og deltage aktivt i de projekter, BSR Innoship iværksætter.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078