Diesel og gas i én
Volvo til IAA med unik miljøteknologi.
Fremtidens transporter vil være holdbare både hvad angår miljø og økonomi. Det er Volvo Trucks’ hovedbudskab på IAA-messen i Hannover den 23.-30. september, hvor virksomheden viser vejen frem ved at præsentere ny, unik miljøteknologi.
Et af Volvos bud til et brændstofalternativ er en Volvo FM med en 13-liters motor, der kører på både metangas og diesel.
- Uanset hvilke brændstoffer, der vil være tilgængelige, er vi overbevist om, at vi også i fremtiden skal kunne tilbyde konkurrencedygtige transportløsninger men med en meget lavere miljøpåvirkning, udtaler Volvo Trucks’ miljøchef Lars Mårtensson.
Volvo er den første lastvognsproducent i verden med den teknologi, som vises på IAA, og som kombinerer dieselmotorens høje virkningsgrad med gasdriftens fordele. I sammenligning med tidligere generationers gasmotorer er virkningsgraden forøget med 30-40 %.
- Med en gasdreven Volvo FM viser vi, at gas ikke længere er begrænset til bytrafik men også er idéel til transporter over længere distancer, siger Lars Mårtensson.
På IAA præsenterer Volvo også en hybrid drivline med en 7-liters motor, som vil blive lanceret i en hybridversion af Volvo FE i løbet af 2011. Volvo er i dag den eneste lastvognsproducent, som kan tilbyde hybridteknologi for vægtklassen op til 26 ton.
Anlægs-satsningIAA bliver i den store lastbilsammenhæng premieren på sidste skud på stammen, Volvo FMX. Det er en robust anlægsbil, bygget til barske omgivelser og krævende opgaver. Modellen er en videreudvikling af Volvo FM og blev fremvist for første gang på anlægsmessen Bauma i april.
- Hidtil har kunder vist vældig stor interesse, og ordreindgangen har været stor på mange markeder. De kunder, som har prøvekørt bilen er fremfor alt imponeret over Volvo I-Shift og den nye anlægssoftware. Den store interesse for Volvo FMX viser, at vi har tænkt helt rigtigt i vores produktudvikling, siger Claes Nilsson, chef for Volvo Trucks’ Europadivision.