Nyt materiel til vindmølletransportør
Pacton Scandinavia A/S har netto leveret to nyudviklede specialtrailere til Frank Nørager & Co. A/S i Fjerritslev.
Der er tale om 2 stk. specialtrailere af typen MCO PX 102-06VV.
- En af de vigtigste fordele med MCO-PX-serien er den ekstrem høje nyttelast. Dette er muligt takket være anvendelse af den unikke Nooteboom Pendelaksel på den ene side og en vægtbesparende konstruktion på den anden side, og den vægtbesparende konstruktion giver bl.a. også stort vridningsstivhed, fortæller Henrik Korsdal til TTN.
Som et resultat af den nye vægtbesparende konstruktion, kan en 6-akslet MCO-PX Multitrailer stort set laste det samme som en 8-akslet normalt styrende nedbygget blokvogn.
Specialtraileren er monteret med SAF pendelaksler på 245/70-17,5” Michelin dæk. Et akseltryk på 15.600 ton, kombineret med 39 ton skammeltryk giver en nyttelast på 108,5 ton. Alle 6 aksler er hydraulisk styret med 60 graders sving. Det giver stor fremkommelighed når traileren er trukket helt ud til 34 meter. Akslerne har 600 mm vandring, og sammen med en bevægelig svanehals giver det mulighed for at skabe stor frihøjde under hovedvangen ved kørsel for eksempel i en rundkørsel, eller på andre steder hvor det er nødvendigt med stor frigang.
I øjeblikket er MCO-PX allerede tilgængelige med tre til otte aksel linjer og i bredder på 2520, 2740 og 2990 mm. Der kan vælges mellem et fast chassis eller med enkelt, dobbelt eller tredobbelt udtræk. Den nye MCO-PX fås med en akselafstand på 1360 eller 1510 mm og med dæk størrelserne 245 eller 285, helt efter kundevalg. Specialtrailerne er solgt og leveret af Henrik Korsdal Pedersen fra Pacton Scanidinavia A/S i Århus.