Ekeri viser nyt på Elmia
Virksomheden OF Ekeri AB i Markaryd, Sverige, som både er forhandler af Ekeri, Thyllis og Kögels produkter i Sverige vil på den kommende Lastbil 2010 udstilling på Elmia vise flere nyheder.
Der vil kunne ses trailere, der er udstyret til kombitrafik, jernbane og vej, og brændstoføkonomiske påhængsvogne, der bl.a. er optimerede med maksimal udnyttelse på volumen, singelmonterede hjul, LED-belysning m.v.
Dertil kommer trailere, som er godkendt til transport af farligt gods op til klasse III, samt Kögels stærke trailersortiment for Europatrafik og en enkelt version med ”norsk” akselbestykning.
OF Ekeri viser bl.a. en Ekeri skabstrailer, der både er tilpasset huckpack-systemet for kombineret trafik og samtidig er udstyret med åbningsbar side - en løsning som finske Ekeri er den eneste udbyder på. Med en totalhøjde på 4,45 m og en indvendig lastehøjde på 3,12 m er fastgørelsen under jernbanetransporten ikke baseret på kongetappen, men i stedet på containerlåse placeret tæt på kongetappen.
Til de svenske indenrigstransporter sastser Ekeri også på skabsløsninger til modulvogntog med totalhøjde på op til 4,45 m, som er fuldt lovlige og som giver maksimal udnyttelse af ladpladsen.
Tilpasset nordiske forholdNår det gælder de tyske Kögelprodukter er det Mia Silvegren fra OF Ekeri AB, der står for disse produkter.
- Jeg har ansvaret for Kögelprodukterne og jeg må sige, at jeg er meget imponeret over både kvaliteten og stabiliteten. Kögel tilpasser sig både de nordiske vognmænds krav samtidig med at traileren er smidig i Europa, siger Mia Silvegren til Danmarks Transport-Tidende.
Der vises flere trailere, bl.a. en køletrailer, FRC med dobbelt fordampere, bestilt specielt til Bring, hvor Kögel har en rammeaftale med Posten Norge – Bring.
Der vises også en presenningstrailer af typen Kögel Cargo Maxx Strong, med såkaldt norsk bogie, hvilket betyder at koblingsafstanden er forlænget, så den bagerste aksel er placeret længere bagude end almindeligt i forhold til EU-standard. Samtidig er der både bogielift på første aksel og selvsporende styring på den bagerste aksel. Denne version er tilpasset, så de passer til såvel almindelige 2-akslede trækkere om rigtige 3-akslede trækkere med nordisk bogie.
Kongetappen klarer en belastning på 16 ton, og bunden er truckbærende til 7200 kg. Udstyret på denne trailer omfatter også vigtigt surringsudstyr som VarioFix surringsskinne, der giver fleksible surringsmuligheder helt efter ønske.