Grønt lys for havneudvidelse i Esbjerg
Knap to kilometer ny kaj i Sydhavnen skal styrke Esbjerg Havns position på både shortsea-skibstrafik og energiområdet.
Esbjerg Havn har netop fået tilladelse til at udbygge Sydhavnen, så havnen kan ruste sig til fremtidig vækst inden for både vindmølleprojekter og shortsea-skibstrafik. Projektet vil tilføre havnen 1.850 meter nye kajer og baglandsarealer på ca. en million kvadratmeter, som giver mulighed for at kombinere godstrafik med bane, lastbiler og skibe.
- Vi forventer, at behovet for transport af varer vil stige i fremtiden, og at den intermodale trafik, primært inden for ro-ro-området, vil vokse. Esbjerg Havn er med sin beliggenhed den bedste danske mulighed for at aflaste de hårdest belastede motorveje på kontinentet, og vi arbejder i samarbejde med havnens virksomheder konstant på at tiltrække nye shortsea-skibsruter, siger salgs- & marketingchef Søren Clemmensen.
Projektering i gangEsbjerg Havn er i færd med at projektere udvidelsen af Sydhavnen, der er sidste del af havnens masterplan for årene 2004-2014 og vil bringe Sydhavnens samlede areal op på ca. to millioner kvadratmeter. Atlantkaj på 250 m og Arieskaj på 380 m er blandt de allerede gennemførte investeringer, og desuden har den kraftige vækst i udskibningen af komponenter til havvindmølleprojekter i Nordsø-området gjort det nødvendigt at fremrykke den 350 m lange
Når de nye kajanlæg står færdige i 2014, vil Sydhavnen være i stand til at tage skibe med en længde op til 225 m og med en dybgang på 9,5 meter.
Havnen forventer, at de første etaper af udvidelsen vil kunne udbydes i slutningen af året. De kommende anlægsarbejder løber op i et større 3-cifret millionbeløb.