23948sdkhjf

Hybrys har klaret den første felttest

Som en del af et testprogram under faktiske driftsforhold, har Renault Premium Distribution Hybrys Tech nu rundet 5000 km og det er tid til at gennemgå resultaterne.

Som en del af et testprogram under faktiske driftsforhold, har Renault Premium Distribution Hybrys Tech nu rundet 5000 km og det er tid til at gennemgå resultaterne.



Lastvognen, der er opbygget som renovationsvogn, er det seneste år blevet brugt af Lyon kommune og Sita (SUEZ Miljø). Den første testmodel har gjort det muligt for Renault Trucks’ ingeniører at udføre en række væsentlige ændringer til den "anden generation" af hybrid køretøjet, som i øjeblikket testes i både Bruxelles og Lyon.

I næsten et år har befolkningen omkring Lyon kunnet observere Renault Trucks' hybridteknologi blive testet. Renault Premium Distribution Hybrys Tech blev i begyndelse af 2009 taget i brug til indsamling af husholdningsaffald i Lyon-området.

Eksperimentet, der blev udført under faktiske driftsforhold, har vist sig meget lærerigt. Det har givet mulighed for at evaluere hele konceptet og har udløst en række tekniske forbedringer, samt en del nye funktionaliteter, som skal implementeres før den fremtidige lancering.

Indsamling

I løbet af køretøjets første 500 timers drift, har Hybrys kørt mere end 5000 km og indsamlet 550 tons affald. Både chauffører, trafikanter og beboere hæfter sig ved bilens meget lave støjniveau. Hvad angår brændstofforbruget, viste målinger at besparelsen lå på mellem 20-25 %.

Feedback fra både chauffører og skraldemænd igennem testperioden har givet mulighed for at forbedre og videreudvikle på flere områder. For eksempel er overgangen fra elektrisk til forbrændingsmotor gjort smidigere ved at installere ny software.

Koldstartspræstationen blev forbedret for at sikre køretøjets drift selv ved lave temperaturer (-15°C). Støjniveauet blev også yderligere forbedret - især hjælpesystemer såsom servostyring, er nu langt mere støjsvage, da det er blevet elektrificeret. Endvidere er akselafstanden blevet kortere for at gøre køretøjet mere manøvre dygtigt i byer.

Flere tests

Baseret på en Renault Premium Distribution i en 6x2 * 4 konfiguration er Hybrys udstyret med en DXi7 Euro 5 motor med en topeffekt på 320 hk, som er kombineret med en elektrisk motor hvilket giver en nominel effekt på 70 kW og en maksimum effekt på 120 kW.

Renault Trucks fortsætter arbejdet med at udvikle fordelene ved hybrid teknologi. Andre udgaver af Renault Premium Distribution Hybrys Tech testes fortsat hos bl.a. Coca-Cola i Belgien og Colas i Lyon.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.06