23948sdkhjf

Eksporten undergraves af tysk maut-udvidelse

ITD: Hvis der skal opkræves vejbenyttelsesafgift på større tyske landevej, så skal maut-taksterne sænkes.

ITD: Hvis der skal opkræves vejbenyttelsesafgift på større tyske landevej, så skal maut-taksterne sænkes.



Forbundsregeringen i Berlin er stærkt på vej til at løbe fra løftet om at vejbenyttelsesafgiften på de tyske motorveje – den såkaldte maut – ikke må stige.

Den mener brancheorganisationen International Transport Danmark (ITD). Her ser man de tyske planer om at udvide det maut-pligtige vejnet, ved at opkræve kilometerafgift af lastbiler, der kører på de store landeveje, som et forsøg på at liste højere maut ind af bagdøren.

- Regeringen påstår ganske vist, at der ikke er tale om en forhøjelse af afgiften, men om en udvidelse, siger formanden for ITD, Mogens Therkelsen.

- Det er kun en strid om ord, og det holder bare ikke. De europæiske vognmænd vil da i hvert fald opfatte det som en forhøjelse, hvis de efter udvidelsen skal lægge et trecifret millionbeløb i euro mere i den tyske pengekasse.

Mogens Therkelsen mener, at den tyske regering bliver nødt til at sætte den nuværende kilometerafgift ned, så det samlede provenu ikke stiger. Ellers giver det ingen mening, med mindre den tyske regering ligefrem satser på merindtægten – selv om den ikke er indregnet i budgettet.

Dummebøde til væksten

ITD erklærer sig dermed på linje med bl.a. den tyske erhvervsorganisation BWVL og den tyske vognmandsorganisation BGL, der advarer mod at undervurdere udvidelsen af vejafgiften, som vil have betydelige følgevirkninger, mener man.

- Hvis man udvider vejnettet, hvor der skal betales vejafgift, så påfører man indirekte vognmændene nogle merudgifter, som de er nødt til at fakturere videre til kunderne. Det vil betyde en yderligere omkostning for danske eksportvarer og stille dansk eksport ringere. Både i forhold til den direkte eksport til Tyskland og til de lande, der skal have varerne transporteret i transit gennem Tyskland, siger Mogens Therkelsen.

ITD mener, at den tyske regerings udvidelse af mauten er i strid med de indgåede aftaler, når man tidligere har meldt ud, at infrastruktur og vækst skal hænge sammen.

- Så kan man ikke påføre væksten yderligere udgifter og fordyre et vigtigt element som transport – såvel i Tyskland som i nabolandene, siger Mogens Therkelsen.

ITD vil undersøge, om en protest fra den internationale vognmandsorganisation IRU kan gøre indtryk på den tyske regering.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062