Omstigning i Padborg en sagablot
DSB indsætter direkte passagertog mellem København og Flensborg.
TTN beskæftiger sig sjælden med passagertransport. Men aftalen mellem DSB og trafikmyndigheden i Slesvig-Holsten LVS, er så oplagt en af de undtagelse, der bekræfter reglen. Oplagt fordi indsættelsen af direkte tog mellem København og Flensborg betyder et delvist opgør med den tåbelige grænse på jernbanelinjen mellem Padborg og Hamborg, der i årevis har tvunget togpassagerer til en fuldstændig overflødig omstigning på Padborg station.
Næste skridt er naturligvis indsættelsen af direkte tog mellem København og Hamborg – men det bliver vel næppe før den faste forbindelse over Femern Bælt står færdig.
Aftalen mellem DSB og LVS indebærer, at de ældre MR-tog, der i dag kører mellem Fredericia og Padborg, vil blive erstattet af IC3-tog. Dermed slipper togpassagererne ikke blot for en fjollet omstigning. De kan også se frem til væsentligt højere komfort og hurtigere rejsetid.
- Det er en god aftale, der er indgået mellem DSB og LVS, som betyder, at Sønderjylland og Slesvig-Holsten bindes bedre sammen med det øvrige banenet i Danmark, når det ikke længere bliver nødvendigt at skifte tog i Padborg og Fredericia for at komme til København. Sønderjylland vil med aftalen få en direkte togforbindelse til København hver time, hvilket vil være et markant løft for den kollektive trafik i det sydlige Jylland, hedder det i en kommentar fra transportminister Hans Chr. Schmidt.