Bedre veje kræver nytænkning
Private virksomheder og kommuner bør stille højere krav til hinanden, hvis Danmark i fremtiden skal have ordentlige veje.
Med regeringens nye aftale om at spare 25 procent på det kommunale anlægsbudget i 2011, er både kommunerne og branchen nødt til at gå nye veje, hvis udviklingen af den danske infrastruktur ikke skal gå helt i stå. Det mener medlem af Udbudsrådet og direktør i NCC Roads, Thomas Rask Jensen, og driftschef i Herning Kommune, Thomas Lindberg Ramsay, der i branchebladet Asfalt giver deres bud på en løsning for det fremtidige samarbejde mellem kommune og virksomhed.
Ofte klandres kommunerne for sine forskelligartede udbudsformer, men både Thomas Rask Jensen og Thomas Lindberg Ramsay mener, at begge parter har et ansvar for at sikre de mest optimale løsninger.
I Herning Kommune har man netop lanceret en ny samarbejdsstrategi, hvor man inddeler opgaverne i forskellige kategorier og derefter vurderer, hvordan samarbejdet med det private erhvervsliv bedst udformes.
- Vi mener, at man sammen finder de bedste løsninger. Derfor gælder det om, at udnytte hinandens kompetencer og vurdere, om man kan få noget bedre for de samme – eller færre – penge, siger Thomas Lindberg Ramsay.
- Kommunerne bør regne på de økonomiske og kvalitetsmæssige gevinster, der opstår ved et langsigtet samarbejde. Opstartsomkostningerne er generelt dyrere, men ser man det over længere tid, vil årsprisen blive langt billigere, da driftsomkostningerne over tid falder markant, siger Thomas Rask Jensen.
Det koster ofte to til tre gange så meget at rette op på noget forfaldent som at vedligeholde det i tide.
Konstant nytænkningAdministrerende direktør i Asfaltindustrien Anders Hundahl glæder sig over, at både kommuner og virksomheder begynder at afsøge nye muligheder, og en ny undersøgelse fra Udbudsrådet viser også, at der fortsat er et stort potentiale:
- I 2008 blev kun 40 procent af den kommunale drift på transport og infrastrukturområde udbudt – så der er stadigvæk mange gevinster at hente. Vi skal derfor blive ved med at tænke nyt: Nye samarbejdsformer, nye metoder og nye materialer, siger Anders Hundahl.
Udbudsrådets undersøgelse viser, at der er et stort besparelsespotentiale ved at skabe mere konkurrence inden for vejdrift og –vedligehold. Det kan gøres uden, at det går ud over kvaliteten. Undersøgelsen viser, at i 64 procent af tilfældene (på alle kommunale områder) havde det positiv effekt at sende opgaven i offentligt udbud – kun i 3,5 procent af tilfældene havde det negativ effekt.