23948sdkhjf

Andre veje til gode veje

Så snart solen står højt på himlen og vi har noget, der bare ligner sommer, kommer de frem: asfaltmaskinerne og mændene i orange.

Så snart solen står højt på himlen og vi har noget, der bare ligner sommer, kommer de frem: asfaltmaskinerne og mændene i orange.



Af Gwyn Nissen

Vi er ikke begunstiget med et klima, der tillader omfattende vejarbejder året rundt, og derfor kommer der i denne tid nærmest daglige meldinger fra Vejdirektoratet og kommuner, om nye vejprojekter.

Der er som bekendt ikke noget, der er så dårligt, at det ikke er godt for noget, og for enden af den sorte asfaltsky venter der da også altid en dejlig ny vej.

Men vejen dertil er belagt med ventetid, forsinkelser og lange køer. Københavnerne kender det alt for godt, Århusianerne har levet med det i et par år og for nylig skabte et motorvejs-arbejde syd for Kolding daglige, kilometerlange køer.

Kan det ikke gøres lidt bedre – læs: hurtigere? I Tyskland blev der for to år siden kun arbejdet i flere skift på hver tiende motorvejsbyggeri. Mit gæt er, at det samme gjorde sig gældende herhjemme. Heldigvis er der kommet fokus på, at spildtiden på vejene koster samfundet milliarder af kroner.

Men der er stadig et uudnyttet potentiale i at udvide arbejdstiden i forbindelse med motorvejsbyggerier: flereholdsskift, døgnarbejde eller arbejde syv dage om dagen.

I Tyskland har man desuden gjort gode erfaringer, med at lade projektets varighed indgå i licitationen ved at belønne hurtigt arbejde med en bonus.

Vejdirektoratet og kommunerne er allerede kommet langt, men de hænger stadig i køen sammen med os andre.

Til et velfungerende samfund hører også en velfungerende infrastruktur. Derfor: Kom så i overhalingsporet – vi gider ikke holde i kø mere.

gn@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063