EU-Kommissionen: Arbejdstidsdirektivet gælder for selvkørende vognmænd
Transportkommissær Siim Kallas vil ikke ændre Europaparlamentets beslutning om at selvkørende vognmænd skal omfattes af arbejdstidsdirektivet.
Det meddelte transportkommissæren i fredags, hvor han opfordrede EU’s medlemslande til at indføre kontrolforanstaltninger over for de selvkørende vognmænd.
Siden Europaparlamentet i midten af juni forkastede EU-Kommissionens forslag om at forlænge de selvkørende vognmænds fritagelse for arbejdstidsdirektivet for mobile medarbejdere – der begrænser den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid til 48 timer – har rygterne svirret om et modtræk fra EU-Kommissionen. Kommissionen skulle ifølge velinformerede kilder undersøge mulighederne for at ændre direktivet, så selvstændige erhvervsdrivende fik større spillerum i forhold til de stramme regler i arbejdstidsdirektivet.
Kontrol nuEU-Kommissionen har formelt set forsat Europa-parlamentets under overvejelse. Men transportkommissær Siim Kallas forsikrede i slutningen af sidste uge, at Kommissionen naturligvis respekterer parlamentets afgørelse og han opfordrede EU’s medlemslande til at påbegynde kontrolindsatsen af de selvkørende vognmænds arbejdstid.
Netop kontrol-spørgsmålet udgør et af de alvorligste kritikpunkter mod at lade de selvkørende vognmænd omfatte af arbejdstidsdirektivet. I modsætning til køre- og hviletidsreglerne – der gælder for alle lastvogns- og buschauffører uanset om de er lønmodtagere eller selvstændige – der let kan kontrolleres via fartskriveren/tachografen, så er det meget svært at kontrollere, hvor lang tid en selvstændig vognmand bruger på kontor, salgsarbejde eller vedligehold af materiel.