23948sdkhjf

EU-Kommissionen: Arbejdstidsdirektivet gælder for selvkørende vognmænd

Transportkommissær Siim Kallas vil ikke ændre Europaparlamentets beslutning om at selvkørende vognmænd skal omfattes af arbejdstidsdirektivet.

Transportkommissær Siim Kallas vil ikke ændre Europaparlamentets beslutning om at selvkørende vognmænd skal omfattes af arbejdstidsdirektivet.



Det meddelte transportkommissæren i fredags, hvor han opfordrede EU’s medlemslande til at indføre kontrolforanstaltninger over for de selvkørende vognmænd.

Siden Europaparlamentet i midten af juni forkastede EU-Kommissionens forslag om at forlænge de selvkørende vognmænds fritagelse for arbejdstidsdirektivet for mobile medarbejdere – der begrænser den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid til 48 timer – har rygterne svirret om et modtræk fra EU-Kommissionen. Kommissionen skulle ifølge velinformerede kilder undersøge mulighederne for at ændre direktivet, så selvstændige erhvervsdrivende fik større spillerum i forhold til de stramme regler i arbejdstidsdirektivet.

Kontrol nu

EU-Kommissionen har formelt set forsat Europa-parlamentets under overvejelse. Men transportkommissær Siim Kallas forsikrede i slutningen af sidste uge, at Kommissionen naturligvis respekterer parlamentets afgørelse og han opfordrede EU’s medlemslande til at påbegynde kontrolindsatsen af de selvkørende vognmænds arbejdstid.

Netop kontrol-spørgsmålet udgør et af de alvorligste kritikpunkter mod at lade de selvkørende vognmænd omfatte af arbejdstidsdirektivet. I modsætning til køre- og hviletidsreglerne – der gælder for alle lastvogns- og buschauffører uanset om de er lønmodtagere eller selvstændige – der let kan kontrolleres via fartskriveren/tachografen, så er det meget svært at kontrollere, hvor lang tid en selvstændig vognmand bruger på kontor, salgsarbejde eller vedligehold af materiel.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084