23948sdkhjf

Automatik forbedrer arbejdsmiljøet

Den største risiko for arbejdsskader er til stede når chaufføren forlader sit førerhus.

Den største risiko for arbejdsskader er til stede når chaufføren forlader sit førerhus.



Udenfor førerhuset er der både risiko for klemmeskader, påkørsler, og på længere sigt også risiko for belastningsskader ved at kravle op og ned.

VBG præsenterer en løsning på problemet ved den kommende Lastbil 2010 udstilling i Jönköping. Det er den fuldautomatiske påhængsvognskobling MFC (Multi Function Coupling), som manøvreres direkte fra førerpladsen inde i førerhuset. Føreren af lastvognen kan dermed koble påhængsvogne til eller fra uden at forlade førerpladsen.

- Den blev vist første gang på Transport 2008 og vakte dengang meget stor interesse, men dengang var konceptet dog ikke helt færdigt, siger Thomas Bergenklev fra VBG Group i Vänersborg til TTN.

Nu også med hydraulik

Den første version af MFC havde tre funktioner: mekanisk, pneumatisk og elektrisk sammenkobling på en gang. Eventuelle hydrauliske forbindelser, såsom hydraulik til tip etc. skulle stadigvæk gøres manuelt.

– På messen i august præsenterer vi en påhængsvognskobling, som også klarer hydraulikken, afslører Thomas Bergenklev.

Et spørgsmål, der ofte bliver stillet er, hvordan chaufføren skal ramme trækstangen korrekt ved bakning. Svaret er at selve indstyringen sker med ultralydssensorer, som dirigerer chaufføren med lydsignaler og symboler på et display. Siden aktiverer chaufføren blot en kontakt og automatikken tager derefter hånd om tilkoblingen af både påhængsvogn, luft til bremser, el-systemet samt nu også hydrauliske forbindelser.

Sparer tid og fysik

Den nye påhængsvognskobling er dog mere end blot et spørgsmål om godt arbejdsmiljø. Der er også en stor tidsbesparelse. Erfaringerne fra de vognmandsvirksomheder som allerede i dag anvender tilkoblingsordningen er, at man sparer fem minutter ved hver eneste til- eller frakoblingen af en påhængsvogn.

– En stor fordel med MFC-koblingen er ifølge chaufførerne, at man slipper for at skulle rykke i håndtaget til udløsningen af koblingen ved frakobling. Det betyder meget for arbejdsmiljøet og helbredet at undgå den fysiske påvirkning, som den almindelige påhængsvognskobling byder på, siger Thomas Bergenklev.

Mere sikkerhed

På Transport 2010 viser VBG yderligere et produkt som er med til at hæve trafiksikkerhedsniveauet. Det er en ny serie af underkørselskofangere, der er konstrueret i henhold til det nye EU-direktiv, og som er med til at give en bedre beskyttelse for andre trafikanter.

Efter udstillingen er der ingen, der længere behøver at undre sig over, hvordan de nye regler skal tolkes og hvordan de nye underkørselskofangere virker på lastvogne og påhængskøretøjer. Det vil VBG nemlig vise på sin stand på Nordens største transportudstilling Lastbil 2010, der afvikles i Elmia ved Jönköping i perioden 25. til 28. august.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062