23948sdkhjf

Køge dropper forbudszonen for tung ærindekørsel

Køge Kommune forbyder nu alene transittrafik med lastvogne over 18 tons i den kontroversielle ’tunge’ forbudszone.

Køge Kommune forbyder nu alene transittrafik med lastvogne over 18 tons i den kontroversielle ’tunge’ forbudszone.



Dermed står det nu klokkeklart for enhver, at Køge Kommune med byrådet i spidsen, traf en forhastet og pinligt uigennemtænkt beslutning, da man indførte forbudszonen, der udelukkede alle lastvogne over 18 tons totalvægt i den centrale del af Køge by.

Zonen ramte ikke bare de mange transportvirksomheder, der leverer og afhenter gods i området. Detailhandel og erhverv har også protesteret voldsomt over for kommunen.

Det var Teknik- og Miljøudvalget, der i går 24. juni vedtog, der åbnede forbudszonen for alle lastvogne med ærinde i zonen.

I Dansk Transport & Logistik - der tidligere, sammen med andre erhvervsorganisationer, har haft held til at få Køge Kommune til at lempe reglerne for forbudszonen – hilser man kommunens beslutning velkommen.

Afmålt ros fra DTL

DTL roser kommunen for at have indgået en dialog om problemerne og støtter delvist det nye regelsæt, der kun forbyder den tunge transittrafik.

- For DTL bakker op om, at der ikke skal være gennemkørende trafik midt gennem byen, der lige så godt eller måske endda bedre kan køre uden om. Der bliver dog desværre en ganske stor omvej for transporter med grus og foderstoffer mellem havnen og Stevns, og det tæller negativt på miljøsiden, siger DTLs cheføkonom Ove Holm.

DTL ser derfor frem til, at lysreguleringer og sving på ruten uden om bymidten bliver tilpasset til den ekstra lastbiltrafik, så lastbilerne nemmere kan komme frem på ruten.

- Vi er nu også sammen med Dansk Erhverv og Transportministeriet i gang med at udarbejde nogle bud på, hvordan landets kommuner bedst kan lede lastbilkørslen ind og ud af bykernerne. Det er vigtigt, at kommunale initiativer ikke er så firkantede, at de får massive konsekvenser for et helt erhverv, siger Ove Holm.

Hug til Rigspolitiet

DTL afventer også – på 7. måned nu – svar fra Rigspolitiet om forbudszonen, fordi DTL vil have klarlagt, hvilke beføjelser en kommune har, når den pludselig vil indføre zoner, som lastbiler ikke må færdes i.

- Det er utroligt, at en sag, der har så massive konsekvenser for mange transportvirksomheder, behandles med en så stor langsommelighed i Rigspolitiet. Vi er dog lovet svar 25. juni, og det ser vi meget frem til, siger cheføkonom Ove Holm.

Ændringen vil ske 1. september 2010, hvor den nuværende undertavle til forbudsskiltene, der giver tilladelse for lastbiler med særlig tilladelse, udskiftes med en undertavle, der giver tilladelse til ærindekørsel. Frem til 1. september gælder de særlige tilladelser, som i forvejen har været uddelt til alle med ærindekørsel.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.233