Det var jo det vi sagde
DTL kritiserer ja-sigerne i den socialistiske blok for at trække i land i sagen om selvkørende vognmænds maksimale arbejdstid.
Næppe er blækket tørt på beslutningen i Europa-Parlamentet om at påtvinge selvkørende vognmænd en arbejdsuge på maksimal 48 timer, før ja-sigere i den socialistiske blok begynder at trække i land, mener Dansk Transport og Logistik.
Til Transportmagasinets hjemmeside har SFs medlem af Europa-Parlamentet, Emilie Turunen, meddelt, at kontorarbejde ikke en del af de 48 timer, fordi det jo er umuligt at håndhæve. Arbejdstidsloftet gælder alene arbejde på og omkring lastbilen (af- og pålæsning, eventuelle passagerer, vask af bilen og lignende).
- Så allerede dagen efter beslutningen erkender SF, at dele af reglerne ikke kan håndhæves, siger DTLs EU-chef i Bruxelles, Søren Hyldstrup Larsen. Det havde været rart, hvis Emilie Turunen og hendes kollegaer havde haft denne åbenbaring tidligere. Det er sådan set, hvad vi har sagt til dem hele tiden.
Han mener, at de socialistiske parlamentarikere burde have set mere konstruktivt på sagen, og – inden vedtagelsen – arbejdet med på at præcisere den gældende lovtekst i stedet for blot at forkaste det forslag om at friholde selvstændige vognmænd fra arbejdstidsreglerne, som EU-Kommissionen havde lagt frem.
Hyldstrup Larsen peger på, at afgørelsen åbner op for et utal af fortolkningsmuligheder: Er f.eks. fakturering og databearbejdning på en PC’er i førerhuset omfattet eller undtaget fra arbejdsreglerne?
- Med Emilie Turunens udmeldinger regner vi med, at SF vil være behjælpelig i Folketinget med at gøre indførelsen af disse regler i Danmark så lempelig, billig og nem som muligt, så vi i stedet kan bruge ressourcerne på at få stoppet socialt snyd og farlig kørsel dér, hvor det reelt kan gøre en forskel, siger Søren Hyldstrup Larsen.