23948sdkhjf

Strategi for klimatilpasning

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) er klar med ny strategi for klimatilpasning af transport-anlæg.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) er klar med ny strategi for klimatilpasning af transport-anlæg.



Veje, jernbaner og broer skal sikres mod fremtidige klima-ændringer - men ikke for enhver pris. Det slår transportminister Hans Christian Schmidt (V) fast i en ny klimatilpasningsstrategi, som blev præsenteret i dag.

- Man skal sørge for at inddrage flere elementer, når man overvejer klimatilpasning - både økonomi, infrastrukturanlæggets levetid, fleksibilitet i anlæggene, og den usikkerhed der er om klimaændringerne på lang sigt, siger Hans Christian Schmidt.

Klima-eksperterne forventer, at danskerne i fremtiden vil opleve et varmere klima med mere regn om vinteren, kraftigere vind, samt at vandstanden ved kysterne vil stige. Det kan påvirke trafik-anlæggene og udgøre en trussel mod mobiliteten i samfundet.

- Derfor er kernen i Transportministeriets klimatilpasningsstrategi, at tilpasning skal afpasses hvert enkelt anlægs levetid, skriver ministeren i sit forord, hvor han som eksempel nævner, at kystbeskyttelsesanlæg kan bygges hurtigt og derfor løbende kan tilpasses klimaændringerne, mens store anlæg som forbindelsen over Femern Bælt og metroen ikke kan tilpasses løbende, og derfor må tilpasses de langsigtede scenarier, selv om de er mere usikre.

Desuden skal det overvejes, om manglende klimatilpasning kan føre til varig og bekostelig skade på anlæggene.

- Konsekvenserne af manglende tilpasning kan også være deciderede skader på infrastruktur-anlæggene, som eksempelvis underminering af veje eller jernbaner ved kraftige regnskyl, understreges det ifølge Altinget.dk i strategien.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062