Ny bro på 42 dage
Det er formentlig kun få bilister på Hillerødmotorvejen, der bemærker det, men når de krydser Skovdiget ved Bagsværd sker det faktisk på to 220 meter lange motorvejsbroer.
Nu skal Vejdirektoratet udskifte den ene bro i retning mod København og opføre en ny henover sommeren. Det forberedende arbejde har stået på gennem det sidste halve års tid, hvor stålelementerne til den nye bro er blevet sejlet som samlesæt fra Estland til Frederiksværk. Herfra er de blevet fragtet til en samleplads ved KolleKolle ikke langt fra Skovdiget (foto). Her er de i alt 30 elementer blevet samlet til 12 store elementer, 40 meter lange og 15 meter brede og hver med en vægt på 250 tons. Det er disse elementer, der nu skal fragtes videre til Skovdiget, for at blive til den nye bro.
NedrivningFørst skal den gamle bro imidlertid rives ned, og det sker fra lørdag, den 26. juni. Derfor er det nødvendigt at flytte trafikken på broen over på den østlige bro fra denne dag. Bilisterne skal dermed deles om pladsen med tre smalle kørespor i retning mod København og to smalle kørespor mod Hillerød.
Nedrivningen foregår fra 26. juni til 6. juli. 6000 tons beton og armering skal fjernes, så det skal gå meget stærk.
Derefter lægges de nye broelementer på plads ved hjælp af en 60 meter høj kran. Dette arbejde sker om natten fra den 11.-18. juli, hvor det er nødvendigt at lukke motorvejen midlertidigt, mens de enkelte elementer løftes på plads to ad gangen. Tidligt om morgenen åbnes motorvejen igen, så den er klar til trafikken.
Broen skal være færdig med ny asfalt og striber mandag morgen den 9. august efter sommerferien, og bliver dermed bygget på kun 42 dage. Det er usædvanligt hurtigt for den slags broarbejde, men da strækningen er en meget vigtig indfaldsvej til København, er arbejdet lagt i sommerferieperioden, og der lægges mange kræfter i at blive færdig hurtigst muligt.
Både den østlige og vestlige motorvejsbro stammer fra 1965-67, men hvor den østlige bro blev renoveret i midten af 1980'erne og derfor ikke skal udskiftes, så er den vestlige bro altså pensionsmoden nu.