Fuldt udbytte kræver ændringer
DTL foreslår nordisk aftale om kørsel med farligt gods på modulvogntog.
De 25,25 meter lange modulvogntog er i flere vigtige EU-lande ved at få fodfæste, og det er også tilladt i Danmark at bruge dem til farligt gods – hvis de er af en bestemt type (type 1 og 4 der er henholdsvis dolly-typen på maks. 60 tons og 25,25 meter, og forvogn-hænger på maks. 54 tons og 24 meter).
Men for at få det fulde udbytte af modulvogntog er det ifølge Dansk Transport og Logistik vigtigt, at f.eks. type 3 (link-trailer) også får tilladelse til at fragte farligt gods (ADR-transporter).
- Vi kan konstatere, at der fortsat er meget stor interesse i transporterhvervet for også at kunne køre ADR-transporter med især modulvogntog type 3. DTL foreslår derfor, at Danmark og andre relevante lande, f.eks. Finland og Sverige indgår en multilateral aftale, der giver mulighed for at køre ADR-transporter med alle typer af modulvogntog, siger DTLs specialist i farligt gods, Søren Christiansen.
DTL har netop sendt et brev til Beredskabsstyrelsen med en opfordring til, at Beredskabsstyrelsen arbejder for, at alle typer modulvogntog kan komme til at køre ADR-transporter.
I brevet lægger DTL også international vægt bag ønsket ved at vedhæfte et tekstforslag til en multilateral aftale, der er udarbejdet i et samarbejde mellem Dansk Transport og Logistik (DTL), Sveriges Åkeriföretag (SÅ), International Road Transport Union (IRU), International Transport Danmark (ITD), Parator (svensk producent af påhængskøretøjer), Finlands Transportministerium samt den svenske beredskabsstyrelse (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB).