Grønt lys til DFDS
DFDS forventer 3-cifret synergigevinst ved integrationen af Norfolkline, efter EU-Kommissionen har blåstemplet overtagelsen af det A.P. Møller-Mærsk ejede rederi.
Derfor har DFDS opjusteret forventningerne til årsregnskabet. DFDS forventer en samlet synergieffekt fra integrationen af Norfolkline på et sted mellem 180 og 220 mio. kroner. Det er væsentligt mere end de 135 mio. kroner, der tidligere har været meldt ud.
- Det er primært synergier vedrørende logistikaktiviteterne, indkøb og sammenlægning af tværgående funktioner, som har øget synergierne, oplyser DFDS i en pressemeddelelse.
Ifølge den integrationsplan, der er lagt, organiseres rederiet i to markedsorienterede divisioner, Shipping Divisionen (passager og fragt) og Logistik Divisionen (trailere, logistik, container og sideportsaktiviteter).
Tonnageoptimering, sammenlægning af ruter og havneterminaler, salgskontorer og andre funktioner forventes alene at hente synergier for 70-80 mio. kroner på shippingruterne på Nordsøen.
I Logistik Divisionen ventes en gevinst på omkring 30-40 mio. kroner. Der ventes synergieffekter på 30-40 mio. på IT, 35-40 mio. kroner på indkøb, mens sammenlægning af en række administrative funktioner som finans og HR på mellem 15 og 20 mio. kroner.
Integrationen af Norfolkline forventes gennemført i slutningen af 2012, men DFDS venter at man henter op mod to tredjedele af den samlede synergieffekt allerede i år.
En stor andel af synergieffekten bliver i de første par år spist af omkostningerne ved sammenlægningen af de to rederier. Den samlede omkostning spås til 175-200 mio. kroner, frem til udgangen af 2012.
DFDS-direktionen består uændret af Niels Smedegaard og Torben Carlsen, mens sammensætningen af den øvrige koncernledelse snart vil blive meddelt.
Aftale med Stena LineSelv om EU-Kommissionen har godkendt DFDS overtagelse af Norfolkline, så er godkendelsen ikke helt uden forbehold. Kommissionen har nemlig stillet krav om en aftale med en uafhængig part for at godkende handlen. Derfor har DFDS har indgået en ny space charter-aftale med Stena Line på ruterne Esbjerg-Immingham/Harwich.
EU-Kommissionen skal dog også godkende aftalen med Stena Line, for at sikre den lever op til de minimumskrav, der er stillet til kapacitet og aftalens varighed.