Polen lokker danske vognmænd til
Transportvirksomhederne spreder deres aktiviteter ud på flere lande, viser en telefonundersøgelse og særtælling, som ITD har gennemført.
Antallet af danske vognmænd, som etablerer sig med datterselskaber i Østeuropa og en lastbilflåde på udenlandske nummerplader, vokser stadig. Indtil nu er der i 2009-2010 kommet yderligere seks vognmænd til, viser en telefonundersøgelse, ITD har gennemført.
- Antallet af datterselskaber i Østeuropa er vokset fra 23 til 29, svarende til en stigning på 26 procent, fortæller analytiker Lone Niebuhr og tilføjer, at udviklingen er sket blandt andet på grund af de store udfordringer, som ikke mindst vognmandsvirksomhederne har været igennem som følge af den globale krise.
Polen er klart det foretrukne land, når det gælder om at etablere sig i Østeuropa, viser undersøgelsen. Der er således registreret 14 danske virksomheder med i alt 385 biler her.
Danske virksomheder er desuden repræsenteret i Estland, Letland, Litauen, Rusland, Slovakiet og Tjekkiet. I alt er der indregistreret 629 lastbiler i Østeuropa fordelt på 29 danske virksomheders datterselskaber.
Færre tyske datterselskaber65 danske vognmænd ejer i 2010 tilsammen 97 europæiske datterselskaber med 2939 lastbiler i 18 forskellige lande. I 2009 var der også 97 europæiske datterselskaber, men de var fordelt på 73 danske transportvirksomheder med 3026 lastbiler.
Tyskland er klart i front, når det gælder hjemsted for datterselskaber i udlandet, men tendensen er vigende. Tyskland er nu hjemsted for knap 53 procent af datterselskaberne – et fald på 18 procent.
Den samlede vognpark i de tyske datterselskaber udgør i 2. kvartal 2010 i alt 1660 lastbiler eller knap to procent færre end i 2. kvartal 2009.
Faldet i vognparken hos de tyske datterselskaber skyldes ifølge virksomhederne selv, at der har været flere konkurser, og at nogle selskaber har omregistreret deres lastbiler fra et tysk til et østeuropæisk datterselskab. Enkelte virksomheder oplyser, at de har lukket deres tyske datterselskab for at koncentrere sig om det danske moderselskab, men at man forventer at genetablere sig i udlandet, når konjunkturerne vender.