Fart på godstogene
Bedre koordinering af brugen af jernbanenettet er formålet med ny lov, der blev endeligt vedtaget i Europa-Parlamentet.
Venstres transportordfører i Europa-Parlamentet, Anne E. Jensen, mener, at et tættere samarbejde mellem de nationale myndigheder, vil få togtrafikken til at glide lettere på tværs af grænser.
- I dag er den gennemsnitlige hastighed for godstog i EU under 20 km/t, og det skyldes ikke mindst ophold ved landegrænser og dårlig køreplansplanlægning. Det er en helt uacceptabel situation, siger Anne E. Jensen.
Som noget nyt etableres fælles obligatoriske enheder, hvor Banedanmark skal samarbejde med deres søsterorganisationer i andre EU-lande om planlægningen af specifikke ruter. En af ruterne går fra Stockholm til Palermo gennem Danmark, og her skal den danske stat sørge for tilstrækkelig kapacitet på jernbanenettet indenfor de næste fem år.
- Udover at vi forhåbentligt kan får hastigheden på togene i vejret, vil den mindre ventetid have en positiv effekt på miljø og sikkerhed. Når togdriften bliver mere effektiv og pålidelig, kan dele af den tunge transport flyttes væk fra vejene, siger Anne E. Jensen.
I Danmark har der været betænkeligheder ved forslaget. Dels på grund af bekymringer over at overlade administrationen af jernbanenettet til en fælleseuropæisk enhed, og dels fordi man frygter negative konsekvenser for passagertransporten.
De bekymringer deler Anne E. Jensen ikke.
- Både Banedanmark og Transportministeriet kommer til at deltage i koordineringen af de nye ruter, og der vil ikke blive taget beslutninger om det danske jernbanenet udenom dem. Desuden er det helt afgørende, at godstransporten stadig skal planlægges, så det ikke går ud over passagertransporten. Derfor mener jeg vi har taget et stort og vigtigt skridt for en mere effektiv og miljøvenlig transportsektor i EU, siger Anne E. Jensen.