Farvel til en arbejdshest
Flyvevåbnets legendariske redningshelikopter Sikorsky S-61 flyver sidste tur i dag.
Det var enden på et vigtigt kapitel i dansk sørednings historie, da en af Flyvevåbnets S-61 helikoptere, i formiddags gik i luften fra Roskilde Lufthavn for sidste gang. Det markerer nemlig afslutningen på den uigenkaldeligt sidste vagt for den helikopter, der i mere end 45 år har været ”redningshelikopteren” i danskernes bevidsthed.
Den første af i alt otte Sikorsky S-61A Sea King trak i arbejdstøjet hos Eskadrille 722 for første gang i april 1965 på Flyvestation Værløse, hvor den afløste den første ”og ikke helt vellykkede” danske redningshelikopter S-55. Allerede året efter blev S-61 og redningseskadrillen berømte, da helikoptere fra flyvestationerne ved Aalborg, Skrydstrup og Værløse redede en stor andel af de 197 passagerer fra færgen Skagerrak, der forliste under en efterårsstorm vest for Hirtshals.
Siden er det blevet til omkring 16.000 missioner. Et stort antal søfolk, fiskere og lystsejler kunnet takke Sikorsky S-61-helikopteren og besætningerne fra Eskadrille 722 for de stadig er i live. Helikopteren har også medvirket til at redde mange menneskeliv ved patienttransporter til eksempelvis Rigshospitalet.
Med mere end 45 år i aktiv tjeneste er Sikorsky S-61A Sea King det fly, der har gjort længst tjeneste nogen sinde i Flyvevåbnets historie. Karrieren har dog ikke været helt fri for mørke kapitler, da U-281 havarerede med tab af besætningens liv under en eftersøgning over Vadehavet i februar 1968.
Det var oprindeligt planlagt, at S-61 skulle sendes på pension allerede i 2007. Men forsinket levering og store problemer med vedligeholdelsen af afløseren Agusta-Westland EH101 Merlin har holdt Sikorskys slider flyvende indtil i dag.
Pensionen markeres med en reception på Flyvestation Karup i eftermiddag fra kl. 13-15. Under den sidste flyvning fra Roskilde, bliver S-61’eren mødt af to andre S-61’eren. Sammen flyver de en afskedstur over Danmark, med overflyvninger over Rigshospitalet, Søværnets Operative Kommandos (Joint Rescue Coordination Centre) i Marselisborgskoven ved Århus inden landing i Karup.