Missionen lykkedes
Dækproducenten Goodyear har netop lanceret en ny generation af trailerdæk til anvendelse ved transport over lange afstande.
Det nye dæk Marathon LHT II udmærker sig ved at ”indeholde” mange km og samtidig være med til at reducere CO2-udslippet. Af samme grund kalder Goodyear også hele processen omkring udviklingen af det nye dæk for ”mission impossible”.
Dækket er det nyeste i Goodyears Max Technology FuelMax-koncept, der skal bidrage med en nedsættelse af brændstofomkostningerne. Ydermere er det lykkedes for Goodyears udviklingsafdeling at få dækket optimeret så der både er ekstrem lav rullemodstand, gode friktionsegenskaber i vådt føre samt et reduceret støjniveau. Dækkets vægt er reduceret med 7,5 kg i forhold til den tidligere version.
Det nye dæk er ifølge Goodyear udstyret med et nyt mønsterdesign, som er med til at give en god nedbremsning samt et lavt støjniveau.
Ifølge informationer fra Goodyear vil der med Goodyears LHS II styredæk, LHD II trækdæk samt det nye LHT II trailerdæk på et fem-akslet 40 ton europavogntog med en treakslet trailer kunne opnås en årlig brændstofbesparelse i omegnen af 2300 Euro og samtidig vil CO2-udslippet kunne reduceres med 5200 kg. Vægtreduktionen på traileren betyder en forøget lasteevne på 45 kg.
- Vi er meget begejstrede over de besparelser, som dækket vil give vores kunder. Vores innovationsteam har virkelig opnået det umulige, at levere et dæk med lang levetid som nedsætter brændstofomkostningerne, formindsker CO2 udslippet og øger nyttelasten, siger Boris Stevanovic, der er markedsdirektør for Goodyears lastvognsdæk i Europa ved præsentationen.