23948sdkhjf

Liv i alle fire ben

4X4: Fiat tilbyder en specialopbygget udgave af Ducato med firehjulstræk.

4X4: Fiat tilbyder en specialopbygget udgave af Ducato med firehjulstræk.



Af Lars Lassen

Fiat Ducato har sammen med sine franske søstre taget en ganske solid bid af det danske varebilsmarked. Helt fortjent.

Men hvad sker der, når man tilføjer fuldautomatisk firehjulstræk og differentialespærre (ekstra udstyr) og en anelse ekstra frihøjde.

Resultatet er ikke nogen fuldblods offroader, men en kassevogn, der kan ganske meget på og uden for asfalten.

Der er tale om en Fiat Ducato med 2.3 liters MJT motor med en totalvægt på 3500 kilo. Ombygningen til firehjulstræk er foretaget af den velrenommerede franske 4X4-specialist Dangel. Drivlinjen er ombygget med et centralt placeret differentiale, der fordeler trækkraften til for- og baghjul.

Under normal drift er der kun træk på forhjulene, men det fuldautomatiske 4X4 system holder konstant øje med vejgrebet på de fire hjul og når det kniber slås firehjulstrækket automatisk til via en viskosekobling.

Frihøjde

En beskeden forøgelse af frihøjden gør at denne Ducato-variant har køreegenskaber på vej, der ligner den almindelige udgaves. Men frihøjden er dog også den største svaghed, når det gælder kørsel i terræn. For mens motorpladen givetvis beskytter de vitale dele mod knubs fra store sten, træstubbe og andre hårde forhindringer, så skal der ikke specielt store niveauforskelle til, før Ducato 4X4 hænger fast.

Men det gør ikke så meget. For målgruppen for denne Ducato-variant er brugere, der arbejder i grænselandet mellem den asfalterede civilisation og den vilde natur. Firehjulstrækket – især med differentialespærret – giver ekstra talenter, der gør at Ducato 4X4 faktisk kan komme ganske langt omkring uden for alfarvej – især, hvis den kørers med omtanke.

Ifølge databladet, kan Ducato 4X4 klare en stigning på hele 86 procent uden læs. Med 800 kilo last falder stigeevnen til 54 grader og ved fuld last (1300 kilo) er den nede på respektable 45 grader.

Bortset fra den næsten usynlige forhøjelse af frihøjden, så ligner kassevognen stort set standardudgaven. I kabinen er eneste forskel knappen til differentialespærret.

Uændret

Varerummet er uændret. 4X4 systemet vejer omkring 150 kilo, hvilket naturligvis koster brændstof. Men omvendt sparer systemet brændstof, fordi firehjulstrækket kun anvendes, når der er brug for det.

Den ganske omfattende forandring af drivlinjen og hjulophæng betyder, at det ikke er muligt at tilkøbe ESP

Prisen for standardudgaven er 182.406 kroner inkl. afgift, men uden moms. Firehjulstrækket koster 78.500, differentialespærre til bagakslen koster 8500, mens motorbundpladen mm. løber op i små 1700 kroner. Alt sammen før afgift og moms.

Fiat Ducato 4X4 er interessant for brugere, der leverer pakker til eksempelvis landbruget, hvor fremkommeligheden ikke altid er ideel, og som montør- og værktøjsvogn til opgaver på blødt underlag.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062