Jetpak vælger Stormbudet
Udbud: Jetpak i Danmark lader kurérselskabet Stormbudet udføre al kørsel i Danmark.
Af Lars Lassen
Det blev Stormbudet ApS i Køge, der løb med opgaven, da Jetpaks danske selskab tidligere i år sendte kørslen i Danmark i udbud. I modsætning til søsterselskaberne i Sverige, Norge og Finland, der til sammen kører med 700 egne biler, så anvender Jetpak i Danmark udelukkende underleverandører til den del af ekspresselskabets flyfragt, der foregår på vej.
- Stormbudet startede med at køre for os i april og det har fungeret upåklageligt. Det har været imponerende, hvor hurtige de har været til at tilpasse sig til vores systemer og vores måde at gøre tingene på. Vi booker jo på en helt anden måde end de gør, men samarbejdet har virkeligt været en succes og det er gået over al forventning, siger Christian Øien, Administrerende direktør i Jetpak.
Op mod fem virksomheder bød ind på opgaven.
- Vi valgte Stormbudet af flere grunde. Prisen var en mindre faktor, mens flådekapacitet var det væsentligste element. Vi lagde også stor vægt på, at finde en partner, som vi kunne samarbejde med. At der var en god kemi på det personlige plan. Stormbudet var også i stand til at ændre deres struktur, så det passede til vores operation.
Nye kunder og servicesEn andel af Stormbudets biler skal males i Jetpaks farver.
- Samarbejdet med Stormbudet har givet os flere muligheder. Stormbudet kører også med kølebiler, store lastbiler med medbringertruck, og de har biler der kører ned gennem Europa. Det betyder blandt andet, at vi nu kan transportere pallegods på en del destinationer. Vi beskæftiger os normalt ikke med tunggods, fordi de fly vi anvender ofte er mindre fly, hvor der ikke er plads. Vi håndterer typisk pakker under 50 kilo – der kan sagtes være tale om mange pakker i en enkelt booking – så det er nyt for os. Den øgede fleksibilitet har virkeligt været en fordel, fordi vi har fået åbnet nogle nye muligheder over for vores kunder, selv om ekspresforsendelser med fly naturligvis er vores kerneprodukt, siger Christian Øien.
Stormbudet har adgang til Jetpaks bookingsystem.
- Et andet positivt aspekt ved samarbejdet med Stormbudet er at de har fundet nye kunder til os. Vi får ofte forespørgsler fra dem på, hvad det vil koste at sende en pakke med fly fra A til B. Så kan de tilbyde kunden en alternativ og hurtigere løsning og det er der faktisk en del, der siger ja tak til. Vi sender til gengæld også opgaver den anden vej, siger Malene Palmgren, marketingskoordinator i Jetpak.
- Som nævnt er vi er kommet overraskende godt fra start. Der har ikke været alle de børnesygdomme, som man kunne frygte, når man starter op med en ny samarbejdspartner, som vi er så afhængige af, som vi er. De er ikke bare transporten mellem kunderne og lufthavnene, de er også vores ansigt over for kunderne, så de er utroligt vigtige for hele vores operation. Derfor er vi virkelig glad for vi valgte Stormbudet, siger Christian Øien.
Tredobler forsendelserNår Jetpak har formået at tredoble antallet af forsendelser på så kort tid, så skyldes det primært en række nye storkunder
- De trækker et stort antal ekstra forsendelser med sig – der er tale om flere hundrede forsendelser fra hver storkunde. Det er eksempelvis reservedele, blandt andet til maskiner i landbruget, hvor det er utroligt vigtigt at en traktor ikke står stille her i foråret og sommermånederne, fortæller marketingskoordinator Malene Palmgren og uddyber:
- Leveringstid er konkurrenceparameter for vores kunder. Hvis der er tre leverandører på en marked og de to har en leveringtid på en til to uger, mens den tredje kan levere næste morgen, så er det den tredje, der vinder markedsandele, hvis alt andet er lige. Derfor er vi også meget bevidste om, at vi vil være en konkurrencefordel for vores kunder. Vi leverer et 1. klasses produkt, der i sagens natur er dyrere end mange andre af de løsninger, der findes på markedet. Det er netop den korte leveringstid, der er vigtig for vores kunder, frem for prisen. Hvis det koster 100.000 kroner i døgnet at en maskine står stille, så betaler man gerne 3.500 kr. for at få reservedelen frem i en fart.
HasteforsendelserMed sloganet ”Nordens hurtigste” er det ingen hemmelighed, at Norden er Jetpaks hjemmebane. Ekspres-selskabet har adgang til 2.500 flykombinationer i døgnet i Norden alene. Medregnes de europæiske forbindelser, så når tallet op på omkring 4.000 flykombinationer i døgnet.
- Ud over et veludbygget netværk, der hele tiden vokser med nye flyafgange og tilgang af nye samarbejdspartnere, så råder vi over et unikt bookingsystem, der arbejder i realtid. Det vil sige, at lige så snart et flyselskab foretage en ændring i flyveplanerne, så kan vi se det i vores system og dermed tilpasse vores bookninger.
Ud over klassiske hasteforsendelser som dokumenter, reservedele og varer med kort holdbarhed som blodprøver eller medicin, der udgør hovedparten af Jetpaks forsendelser, så kommer blandt andet glemte nøgler og bærebare computere, eller marketingsmateriale, som man har glemt at tage med til en messe. Vi udfører også mere logistikprægede opgaver for en række faste kunder, fortæller Malene Palmgren.
Under navnet JetLogistic tilbyder Jetpak et skræddersyet værktøj til håndtering af kundens forsendelser ned til mindste detalje. JetLogistic er interessat for kunder med et stort antal ekspresforsendelser, der hermed kan systemsættes uanset frekvens og destination.
AskeskyenJetpak oplevede som mange andre aktører i transportbranchen en markant stigning i aktiviteterne i marts måned. Men april blev mere tvetydig.
- Påsken lå i starten af april, hvilket lagde en dæmper på aktiviteterne. Men vi havde jo også lige problemer med aske i luften. Udbruddet fra den islandske vulkan gjorde, at vi stort set stod stille i et par dage, fortæller Malene Palmgren.
- Det var faktisk en rigtig interessant oplevelse, fordi vi pludseligt kunne se, hvor meget de fleste af vores kunder forbinder os med ren flytrafik. Vi fik nærmest ingen henvendelser fra dem. Så vi måtte ud og fortælle kunderne, at vi faktisk også kan klare opgaverne på bil. Vi fik opstillet et stort rutenet på bil på kryds og tværs af Norden praktisk taget over en nat, så pakkerne kom frem inden for få timer, selv om vi ikke kunne flyve, slutter Malene Palmgren.
ll@transporttidende.com