23948sdkhjf

Gateway til Norden+

Menneskelig kontakt: Scan Global Logistics ser en udvidet udgave af Norden som selskabets hjemmebane, hvor man satser på høj kvalitet og tætte kunderelationer.

Menneskelig kontakt: Scan Global Logistics ser en udvidet udgave af Norden som selskabets hjemmebane, hvor man satser på høj kvalitet og tætte kunderelationer.



Af Lars Lassen

Det er Norden plus Rusland og de baltiske lande, der er i fokus hos Scan Global Logistics.

- Vi er en lille spiller på det globale marked. Derfor har vi valgt at fokusere på at være en gateway til Norden for ikke bare resten af Europa, men også trafikkerne til og fra Asien og Nordamerika. For os omfatter Norden også de baltiske lande og Rusland. Det vil sige, at vi har nogle ekspertiser og kompetencer at byde ind med på netop det her marked, siger adm. direktør Thomas Nørgaard, Scan Global Logistics.

Scan Global Logistics opererer i dag fra fire lokationer i Sverige, en i Norge og to i Finland. I Rusland er selskabet til stede i Sct. Petersborg og Moskva, hvor man tilsammen beskæftiger næsten 80 medarbejdere.

I Danmark har Scan Global Logistics hele otte lokationer. Sø og luft styres fra Kastrup, hvor man også finder selskabets hovedkontor. Bil-logistikken styres fra Taastrup.

Dertil kommer lokationer i Odense, Esbjerg, Billund, Herning, Tilst og så endelig i Glostrup ved pelsauktionen. Lokationerne i Taastrup og i Tilst ved Århus fungerer som hub for det kontinentale gods, der går til og fra Norden.

- Vi har naturligvis også forbindelser til Tyskland og Benelux, samt Italien og Frankrig, fordi det er den vej godsstrømmene til og fra Norden går. Men det er i Norden og Østersøregionen vi koncentrer vores indsats, fordi det er et marked vi kender og som vi er rigtigt gode til at servicere, siger adm. direktør Thomas Nørgaard, Scan Global Logistics.

Menneskelige relationer

Lederen af Scan Global Logistics lastbiltrafikker, road freight manager Peter Kristiansen, erkender, at selskabet bestemt ikke er alene på markedet.

- Der er rigtigt mange, der gør det, vi gør. Derfor er vi naturligvis også bevidste om, at vi skal differentiere os i forhold til de andre udbydere på markedet. Det tror vi på vi gør med et udpræget dør til dør produkt, hvor vi transporterer så meget som overhovedet muligt uden omladning. Vi tager meget udgangspunkt i kundens behov og tilpasser vores systemer til kunden i stedet for at sige vi har det her system, som i skal tilpasse jer. I stedet tager vi udgangspunkt i kundens behov og så skræddersyer vi en løsning specielt til den pågældende kunde. Det kan vi se, at der er et godt marked for, fortæller Peter Kristiansen.

- Sammenlignet med de helt store spillere, så kan vi noget mere, når det gælder de bløde værdier, hvor det er mennesket, der betyder noget. Vi tror på, at vores medarbejdere skal være lidt bedre end gennemsnittet, for at vi kan yde den service, som kunderne gerne vil have. Vi vil aldrig blive en masseproducent af transportydelser, siger Peter Kristiansen.

Thomas Nørgaard tilføjer:

- Vores fabrik er it-systemet. Men det der sidder 40 centimeter foran skærmen er det, der gør forskellen. Nogen taler hardware, vi vælger at fokusere på brainware. Hvis vi via den kreativitet, innovation og købmandskab, der findes hos vores medarbejdere, kan skabe noget, der giver ekstra værdi for kunden, så har opnået den effekt vi leder efter. Nemlig at differentiere os i forhold til alle de andre.

Tæt på kunden

Et eksempel er at Scan Global Logistics har fået aftaler med en lang række kunder om faste daglige afhentninger af fragt.

- Det betyder, at vi kommer lidt tættere på kunden og det skaber ro hos dem, fordi de kan planlægge ud fra et fast afhentningstidspunkt, siger Thomas Nørgaard.

- Det er vigtigt at man opnår og udbygger et tillidsforhold i forhold til kunden. Man kan ikke være troværdig, hvis man ikke holder hvad man lover. Derfor er det et mantra for os, at vi ikke lover mere end vi kan holde, siger Peter Kristiansen.

Dansk og svensk

Scan Global Logistics kører praktisk taget udelukkende stykgods og partloads. Selskabets satsning på høj kvalitet betyder også meget for valget af underleverandører.

- Vi tror ikke på, at vi kan levere den kvalitet, som vores kunder efterspørger, hvis vi går efter de billigste vognmænd og chauffører. Derfor fortrækker vi også at køre med danske og svenske vognmænd og chauffører på vores nordiske trafikker. Vi er helt klar over, at det er lidt dyrere, men vi får også en bedre kvalitet på vores dør til dør produkt, siger Peter Kristiansen.

Thomas Nørgaard understreger, at det ikke betyder, at man ikke har fokus på omkostningerne.

- Vi har mange samarbejdspartnere, som vi kan lære af. En af dem er 3F på vores lager – de har rigtig mange medlemmer, der går rundt i rigtig mange virksomheder og de får rigtig mange input til, hvordan man kan gøre tingene bedre. Vi ”stjæler” gerne en idé eller to, hvis det kan gøre os bedre. Det samme gælder for vores vognmænd og deres chauffører. Der er forskel på at sige til en vognmand, at ”nu skal du gå ned med en krone” og så spørge, ”hvad kan vi gøre sammen for at øge effektiviteten og mindske omkostningerne” – eksempelvis ved at købe vores diesel i en pulje, så alle kommer til at tjene på det her, siger Thomas Nørgaard.

Logistikken

Lagrene i Taastrup – knap 7000 kvadratmer – og Tilst udgør en vigtig del af Scan Global Logistics forretning.

I Taastrup optager en enkelt kunde – der sælger køkkenudstyr som potter og pander til detailhandlen i hele Norden - en tredjedel af pladsen. I Tilst ved Århus er det sko, der fylder meget. Her håndterer Scan Global Logistics årligt omkring 3,4 millioner par sko. Der er faktisk også en lille produktion af højttalere, hvor man samler komponenter for en kunde.

- Det er ikke bare medarbejderne på kontorerne, der er vigtige for vores succes. Vores lageraktiviteter er lige så afhængige af dygtige medarbejder. Derfor har vi for nylig fået foretaget en kompetenceafdækning for alle vores ansatte på lagrene. Målet er at alle skal op og have hvad der svarer til en lager- og logistikoperatør uddannelse. Her til efteråret går vi i gang med at forløb, der skal opgradere medarbejdernes kompetencer.

- Der er tre ting i det her. Ud over dygtigere medarbejdere og øget effektivitet, så er der en marketingsmæssig gevinst i forhold til vores kunder. Endelig får medarbejderne øget deres kompetencer og dermed også deres arbejdstilfredshed, siger Thomas Nørgaard.

Optimering

Finanskrisen har også sat sig spor hos Scan Global Logistics, hvor man stadig er i gang med at trimme organisationen. De adm. medarbejdere blev i starten af i år bedt om at gå 7,75 procent ned i løn.

- Vi er i gang med at optimere alle vores processer. Det gælder om at lade fabrikken – det vil sige IT-systemet - klare så mange opgaver som muligt, så vi kan frigøre kræfterne til at arbejde i markedet. Vi får intet ud af, at en medarbejder bruger tid på at lave en afregning manuelt, når it-systemet faktisk kan gøre det automatisk. Kræfterne skal i stedet bruges på at forbedre servicen over for kunden, give ham en reel oplevelse af, at der sidder nogen i den anden ende og arbejder for ham, siger Thomas Nørgaard ivrigt.

Kommunikationen med kunden skal dog indeholde kvalitet og ikke kvantitet.

- Et eksempel er en lagerkunde, hvor vi tidligere modtog en utrolig mængde information på e-mail. Vi modtog en masse forespørgsler på de enkelte opgaver i løbet af en arbejdsdag. Her gik vi ind og ændrede strømmen ved at maile dem en oversigt over, hvor langt tingene var i systemet. Det gav ro hos dem og hos os, så kommunikationen om den daglige drift i dag er reduceret til næsten ingen ting. Det er den slags ting, der virkelig batter noget, fortæller Thomas Nørgaard.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081