23948sdkhjf

DI og DA lægger politisk pres

Organisationerne har sendt et brev uddybet til de danske medlemmer af Europa-Parlamentet.

Organisationerne har sendt et brev uddybet til de danske medlemmer af Europa-Parlamentet.



Europa-Parlamentet skal nemlig i morgen tage stilling til forslaget om at omfatte selvkørende vognmænd af arbejdstidsdirektivet. Det betyder, at selvkørende vognmænd kun må arbejde i 48 timer.

DI og DA betragter ikke en udvidelse af arbejdstidsdirektivet til de selvkørende vognmænd som en løsning på de anførte problemer om ”falske” selvstændige chauffører. Det skyldes ikke mindst, at omtrent 3500 danske selvkørende ”ægte” vognmænd vil blive underlagt begrænsninger i arbejdstid i forsøget med at løse problemet med ”falske” selvstændige vognmænd.

- Denne løsningsmodel er for os at se ude af proportioner med problemets størrelse, siger Anne Mette Koch Bangsgaard, DI Transport.

DI og DA er bekymrede for, at forslaget om at omfatte de selvkørende vognmænd af arbejdstidsdirektivet kan være startskuddet til at indføre restriktioner på den ugentlige arbejdstid mv. for selvstændige erhvervsdrivende inden for andre brancher.

- Det vil alene for Danmarks vedkommende kunne berøre mere end 150.000 selvstændige erhvervsdrivende, siger Anne Mette Koch Bangsgaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109