Verdens længste last er landet i Danmark
I aftes udførte LM Wind Power og Geodis Wilson en historisk flyvning, da verdens største fly bragte to prototypevinger fra LM Wind Power fra Kina til Danmark. (Foto: Tom Nielsen)
Alle rammer inden for lufttransport blev sprunget i aftes, da verdens længste fly på 83 meter og 175 tons, et russisk Antonov 225, landede i Skrydstrup Lufthavn i Sønderjylland. Med sig havde flyet verdens længste last: To prototyper på LM Wind Powers nye vindmøllevinger, de såkaldte GloBlades, der er over 42 meter lange og vejer knap seks tons.
Flyet havde inden da brugt over 12 timer for at tilbagelægge de 7480 km fra Tianijin i Kina til Skrydstrup i Danmark.
Transporten af LM Wind Powers nye vindmøllevinger er den længste last, der nogensinde er transporteret med fly. LM Wind Powers to nye møllevinger er blevet fragtet til Danmark, fordi vi er ét af verdens førende lande inden for vindmølleteknologi og knowhow, oplyser LM.
De to prototyper vil i den kommende tid blive testet i LM Wind Powers teknologicenter i Lunderskov. Testene vil blive udført af LM Wind Powers førende eksperter, der vil simulere 20 års drift af vingerne.
Logistikken bag dette pionerarbejde er sket i tæt samarbejde mellem LM Wind Power og Geodis Wilson, som er entreprenører for projektet. Samarbejdet har sikret en hurtig, sikker og effektiv transport hele vejen fra Tianjin i Kina til Lunderskov i Danmark.
Ukrainsk drømKæmpeflyet Antonov An-225 Mriya (Mriya betyder drøm på ukrainsk) er det eneste af slagsen i hele verden. Det blev konstrueret ved at forlænge det i forvejen enorme militære transportfly Antonov An-124 Rusland, forlænge vingerne, redesigne halepartiel og tilføje en ekstra motor under hver vinge. Flyet skulle anvendes til at transportere den sovjetiske rumfærge ’Buran’ (der minder om USA's rumfærger – der nu er på vej på pension). Det russiske rumfærge-projekt nåede kun en enkelt ubemandet rumflyvning inden sovjetunionens kollaps og An-225 samlede støv frem til slutningen af 90’erne, hvor efterspørgslen efter luftbåren specialtransport efterhånden blev så stærk, at flyet blev ombygget og certificeret til civil drift. Den første kommercielle tur blev fløjet i 2002.
Flyet kan bære helt op til 275 tons – dog kun 231 tons, hvis der er tale om et enkelt godsemne.