Danske Fragtmænd: Et godt image forpligter!
Imagekampagne bør også anvendes til at rette blikket indad i transportvirksomhederne.
ITD’s kampagne for at forbedre Transportbranchens image er et virkelig godt initiativ, som med kreativitet og humor slår et slag for både branche og medarbejdere.
Men branchen bør ikke glemme, at det også er en enestående chance for at vende blikket indad i transportbranchen. Sådan lyder det fra Peter B. Jepsen, organisationsdirektør i Danske Fragtmænd, hvor man bakker fuldt op om kampagnen – og følger den op med interne aktiviteter.
- Transportbranchen har lidt under et lidt blakket image og en ikke altid berettiget kritik fra omverdenen. Det er ITD’s imagekampagne et svar på, og samtidig sætter den meget præcist fingeren på vores funktion og betydning i samfundet: Vi holder faktisk ”Danmark kørende”, som der synges i kampagnens musikvideo. Et vigtigt aspekt når der diskuteres transportpolitik og trafikrelaterede emner, siger Peter B. Jepsen fra Danske Fragtmænd.
Men det er svært at oparbejde et godt image, hvis branchen ikke ligger sig i selen for at leve op til det. Derfor er Danske Fragtmænd meget opmærksom på, at det ikke er nok ”bare” at lægge fragtcentral til optagelserne af kampagnens musikvideo eller at opfordre medarbejderne til at deltage i casting til videoen:
- Det er jo dejligt, at vi som en del af transportbranchen får hjælp fra ITD til at skabe et godt image ude hos kunder og medtrafikanter, men det er jo i høj grad op til os selv ude i virksomhederne at vedligeholde det. Vi skal kunne leve op til det positive billede, for eksempel når det gælder vores adfærd i trafikken. Det gode image forpligter, fastslår Peter B. Jepsen.
I Danske Fragtmænd arbejder man både internt og sammen med at andre på at skabe solide etiske normer for adfærd i trafikken. Internt er man blandt andet i gang med at udarbejde et sæt adfærdsregler på trafiksikkerhedsområdet – i forlængelse af underskrivelsen af det europæiske Trafiksikkerhedscharter i 2009.
I ITD er man ikke i tvivl om, at jo flere i branchen der bakker op, desto større effekt får kampagnen:
- Vi har taget initiativ til imagekampagnen, fordi branchen fortjener et langt bedre omdømme. Det er af uvurderlig værdi for kampagnens effekt, at branchens store aktører, som Danske Fragtmænd, engagerer sig aktivt i at omsætte kampagnens intentioner til praktisk handling, siger Jacob Christian Nielsen, direktør i ITD.