23948sdkhjf

Ny formand: Kamp mod nedlæggelse af havnearealer fortsætter

Danske Havnevirksomheders nyvalgte formand Klaus G. Andersen, Fredericia Shipping, vil fastholde fokus på bevarelse af sunde havnearealer til erhvervsformål.

Danske Havnevirksomheders nyvalgte formand Klaus G. Andersen, Fredericia Shipping, vil fastholde fokus på bevarelse af sunde havnearealer til erhvervsformål.



Som det fremgik af TNN i går, så har Danske Havnevirksomheders nye bestyrelse konstitueret sig med adm. direktør Klaus G. Andersen som formand.

På generalforsamlingen blev håndtering af støj fra skibe i havne og regeringens havneredegørelse, som netop er fremlagt, fremhævet.

Havneredegørelsen har gennem året været en mærkesag for Danske Havnevirksomheder og dens medlemmer, som oplever uretmæssigt at blive opsagt fra deres lejekontrakter på havnene, fordi havne og kommuner ønsker at benytte havnearealer til andre formål – typisk til byudvikling med boliger og butikker og kontorer, samt rekreative anlæg.

Af formandens beretning fremgik det, at Danske Havnevirksomheder har behov for, at regeringen med syvtommer søm slår fast, at havne udgør vitale knudepunkter på den nationale infrastruktur, og at sunde erhvervsarealer på havne ikke skal bruges til andre formål end havnerelateret erhverv.

- I det kommende år vil kampen mod, at virksomheder uretmæssigt bliver opsagt og sunde erhvervsarealer nedlagt fortsat have allerhøjeste prioritet, udtaler Klaus G. Andersen.

- Det gælder ikke mindst i forhold til servicetjekket af Havneloven, som transportminister Hans Chr. Schmidt har annonceret. Danske Havnevirksomheder ønsker, at der stilles krav om godkendelse på ministerniveau, når havne og kommuner planlægger at indskrænke havnearealer svarende til, hvad der i dag gælder for udvidelse af havne, siger formand Klaus G. Andersen.

- Det er endvidere en mærkesag, at kommunale havne og kommunalt ejede aktieselskabshavne ikke får udvidet adgang til at tilbyde operatøropgaver og andre skibsrelaterede serviceydelser. Havne er infrastrukturforvaltere, mens det er private virksomheder, der skal varetage operatørvirksomheden på havnene. Kun virksomheder, der opererer på lige markedsvilkår, kan sikre, at vi fremadrettet har effektive og konkurrencedygtige havne i Danmark, udtaler Klaus G. Andersen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081