23948sdkhjf

Lastbiler bør betale Marselis-tunnel

Havnedirektør vender tommelfingeren nedad over for SF-forslag om ’tung’ brugerbetaling i Marselis-tunnelen.

Havnedirektør vender tommelfingeren nedad over for SF-forslag om ’tung’ brugerbetaling i Marselis-tunnelen.



Århus Kommune fik afslag på støtte til Marselis-tunnelsen – der skal forbedre trafikforholdene til og fra Århus Havn – fra EU. SF i Århus byråd mener ikke det er rimeligt, at regningen for det op mod 900 millioner kroner dyre tunnel-projekt, sendes videre til skatteborgerne. Det bør i stedet være lastbilerne, der får det største udbytte af den nye tunnel, der bør betale gildet.

Det skriver jp.dk i dag.

Brugerbetaling

SF sender forslaget om tung brugerbetaling på banen efter EU har afvist Århus Kommunes ansøgning om tilskud til tunnel-projektet. Rådmand Laura Hay (V) sætter angiveligt sin lid til en ny ansøgningsrundet i EU. SF tvivler på et positivt resultat og mener derfor, at kommunen bør finde alternative finansieringsmodeller allerede nu.

- Det vil ikke være fair at lade de århusianske skatteborgere betale en mia. kr. for tunnelen. I SF synes vi kun det er retfærdigt hvis transportsektoren kan bidrage til betalingen, udtaler Jan Ravn Christensen (SF), der er medlem af kommunens tekniske udvalg.

SF forestiller sig en løsning, hvor lastbiler betaler 20-30 kroner, hver gang de kører gennem tunnelen. Det skal angiveligt give en årlig indtægt på 30-45 mio. kroner, ifølge SF’erens beregninger. Opkrævningen af tunnel-afgiften skal ske via automatisk elektronisk registrering af en chip á la ’Brobizz’ kombineret med elektronisk aflæsning af nummerplader til de lastvogne, der ikke har en chip i forruden.

Ifølge SF’s forslag, så er det meningen at afgiften ophører, når tunnelen er betalt.

Risikabel idé

Århus Havns havnedirektør Bjarne Mathiesen er ikke begejstret for forslaget, som han betegner som risikabelt, da han frygter det vil kunne flytte godstrafik til andre havne.

- Når man laver brugerbetaling, griber man ind i markedsmekanismerne, siger Bjarne Mathiasen til jp.dk.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063